30 september 2009

Dags för kultureliten att sluta parasitera på folket

Medborgare! Nu går kulturelitens förespråkare ut i ett antal gemensam debattartiklar på gammelmedias kultursidor. Chefsredaktörer för ett antal obskyra magasin som till största del lever på bidrag gör gemensam sak med kulturcheferna i prasselpressen (så som Aftonbladets kulturchef Åsa Lindeborg) och påstår att regeringen tystar den svenska kulturdebatten när de minskar stödet till dessa obskyra magasin. Detta efter att regeringen har påpekat att de vill ha en tydligare definition av begreppet kulturtidskrift samt att stödet i första hand skall gå till att främja utgivning av tidskrifter vars huvudsakliga inriktning är kulturell debatt samt analys och presentation inom de skilda konstarternas områden. Detta har väckt oro på ett antal svenska tidskriftsredaktioner som är mer inriktade på samhällsdebatt än specifikt kultur och som idag är starkt beroende av bidrag (så som Bang och Expo)!

Aftonbladets politiska chefsredaktör Helle Klein skriver på sin blogg att kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth har fått för sig att kulturtidskrifter som också debatterar samhällsfrågor inte ska få något tidskriftsstöd framöver och tycker att det är en absurd politik. Hon skriver vidare att i moderaternas Sverige bestämmer staten vilka tidskrifter som får tycka och tänka om vår tid. Likartat skriver vänsterpartiets Jonas Sjöstedt på sin blogg och han påstår att flera kritiska röster riskerar att tystna om det nya förslaget om kulturtidskrifter blir verkställd politik.

Tidskrifter och deras anställda får naturligtvis tycka och tänka precis vad de vill, men de ska inte parasitera på vanligt folks skattepengar. Precis som alla andra i samhället har de en skyldighet att bidra ekonomiskt till samhället och inte leva av andra människors hårt ihopslitna skattepengar.

Det är dags att även kultureliten och deras politiska organ börjar göra rätt för sig i samhället, istället för att leva som parasiter på samhällskroppen! Medborgarperspektiv tycker att deras företrädare ska växa upp och skaffa sig ett riktigt jobb som alla andra!

6 kommentarer:

Ann Helena Rudberg sa...

När jag gick in på DN:s artikel (med alla underskrifterna) och kommenterade så censurerade de min kommentar! Skulle inte kulturdebatten vara fri? Nu har jag skrivit en ny kommentar och berättat detta. Och hänvisar till min blogg och min artikel på Newsmill, som handlar om kulturgänget, som har bokad plats i SVT:s soffa varje onsdag och vad de snackade om i går. Maria Schottenius ingår i gänget. Får denna kommentar vara kvar? Eller hur censurerande är denna redaktion?

Ann Helena Rudberg sa...

Och nu blev det censurerat igen... men jag ger inte upp har skrivit en tredje kommentar, kolla ifall den får stå kvar

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/staten-ska-inte-diktera-innehallet-i-kulturtidskrifterna-1.964145

Ann Helena Rudberg sa...

Detta är den tredje kommentaren:

Men nu blir jag lite putt. Detta är tredje gången jag försöker skriva en kommentar, men det blir hela tiden censurerad. Varför? Har jag inte yttrandefrihet på denna sida? Är jag en särskilt utpekad medborgare, som inte ska få kommentera. Våfför gör ni på detta viset? Alltså detta handlar väl om ytttrandefrihet. Jag skriver inte i en kulturtidskrift med statliga bidrag utan har en blogg, där jag uttrycker mina åskikter och dessutom i artiklar på Newsmill. Om just detta hierarkiska samhälle vi har, där vissa är finare än andra i kultursammanhang. Fö har jag jobbat omkring tio år med kulturmaterial på Dagens Nyheter. Dock inte med Maria Schottenius som chef. Hälsa Lasse Linder, Eva af Geijerstam, Betty Skawonius och Bertil Mollberger. Får nu detta stå kvar eller blir det censurerat?

Ann Helena Rudberg sa...

Nej inte heller denna kommentar fick stå kvar. Den är borttagen nu. Jag får väl skriva till redaktionen eller påtala detta som kommentar till min artikel på Newsmill. Där gick alltså gränsen för yttrandefriheten på denna sida. Jag fick alltså inte skriva det som står ovan för denna redaktion. Snacka om yttrandefrihet går ju, men att hålla på med det i praktiken. Nä, icke sa nicke. Herregud vad pressade den här sortens människor känner sig.

Ann Helena Rudberg sa...

Jo nu har jag bett Qia Rindevall debattredaktör på Journalisten att köra detta som en debatt. Jag fick mejl från Maria Schottenius och svarade på det och detta läggs in i debatten. Hon skrev för att rätta in mig i ledet och hon fick som sagt svar på det:

"Tack för att du svarar, men varför får jag inte kommentera artikeln? Detta var vad det handlade om. Nu har jag skrivit en fjärde kommentar. Får den stå kvar? Finns det yttrandefrihet också på kultursidorna? Annars blir jag verkligen förskräckt. Då tror jag att bara vissa är godkända att få säga nåt. Eller också att det beror på, att jag skrev negativt om dig och kulturgänget som alltid sitter hos SVT på onsdagar, både på min blogg och på Newsmill. Tål du inte kritik? Måste alla som har en annan åsikt tystas? Även om den uttrycks aldrig så milt i en liten kommentar under en artikel?"

Min fjärde kommentar fick stå kvar så långt jag har sett...

Medborgare X sa...

Ann Helena!

Helt fantastiskt! Kulturkoftorna anklagar i sin gemensamma artikel staten för att "inskränka debatten". Samtidigt drar de sig inte själva för att censurera debatten på sina egna kultursidor! Hur trovärdigt är det?

Skicka en kommentar

Medborgarperspektiv tar inget som helst juridiskt ansvar för andras kommentarer. Var och en ansvarar själv för vad de skriver samt hur de uttrycker sig!