17 september 2009

Vänsterelitens förakt av vanligt folk

Medborgare! Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund sticker ut hakan rejält och utmanar de politiskt korrekta åsikterna som dominerar inom stora delar av samhällets makteliten. I en debattartikel i DN ger han flera exempel på hur personer inom den etablerade kultureliten, gammelmedia, statsfeminismen och vänsterns politiska elit sitter på höga hästar och ser ner på hur vanligt folk lever sina liv samt vilka åsikter de har. Göran Hägglund pekar på att det finns ett tydligt demokratiproblem bakom den typ av förtryckarstruktur som finns bakom bland annat genusvetenskapliga perspektiv, normkritik och konstkritik samt att de som drabbas av detta är vanliga människor. Hägglund skriver:
Sveriges radikala elit har kommit att bli den nya överheten. De som under flagg av att företräda minsta lilla påfunna rättviseanspråk har satt upp ett formidabelt minfält av ideologiska teorier, där konstruktioner, kategorier och förtryckarstrukturer ligger om vartannat. Den ena idén mer akademiskt tillskruvad än den andra och allt med udden ytterst riktad mot vanligt folks sätt att vara. Runt om i Sverige, i organisationer, medieredaktioner, politiska partier, talar de om för andra hur de skall leva sina liv.
Flera vänster- och kulturbloggare går naturligtvis i taket, såsom Johan Westerholm, Peter Andersson, Alliansfritt Sverige, Scaber Nestor och Kulturbloggen. Kanske tycker dessa proffstyckare inte om att bli ifrågasatt och kritiserade på samma sätt som de själva ifrågasätter och kritiserar vanligt folk?

Medborgarperspektiv har tidigare noterat att Göran Hägglund ställt sig på vanligt folks sida gentemot den samhälleliga överheten. Senast i sitt sommartal i Almedalen sa han:
Vi i allianspartierna talar ofta om frihet. Från regleringar och höga skatter. Och med all rätt.
Men kanske ska vi också tala om vanligt folks rätt att få vara ifred. Att få vara ifred från popvänsterns mest uttalade dumheter.
Medborgarperspektiv instämmer, samhället måste vara tolerant mot alla människor och acceptera dem för vad de är. Och det gäller även vanligt folk!

7 kommentarer:

Ann Helena Rudberg sa...

Jag såg det och instämde i det... trakasserad som jag själv blir av dessa människor, så fort jag skriver det minsta emot dem...

Fast jag aldrig skulle kunna tänka mig att rösta på Göran eller hans parti, så måste jag tyvärr hålla med honom... jag säger TYVÄRR med stora bokstäver för jag såg mig själv som ingående i denna kulturvänster...under lång tid dessutom.

Men är numera fullständigt desillusionerad... (jag jobbade alltså från 1980-92 med kulturmaterial som reporter på DN). Tiden har helt och hållet sprungit ifrån denna vänsteryttring, som numera i värsta fall blir anonyma mobbar.

Johan Westerholm sa...

Vad kul att få bli utnämnd till vänsterelit och proffstyckare vilket då innebär att jag förtjänar mitt levebröd på det. Detta var en nyhet för mig.

Till vardags är jag annars egen företagare inom B2B konsulttjänster.

Jag tar det som obefogat beröm.

mvh

Johan

Medborgare X sa...

Ann Helena!

Jag skulle heller aldrig få för mig att rösta på Hägglund, men jag håller med honom om i observationen att makteliten ofta ser ner på och föraktar vanligt folk. Makteliten lever så långt från vanligt folk att de inte längre kan sätta sig in i deras livssituation.

Medborgare X sa...

Johan!

Ja du fick hänga med i den svängen i morse, kanske lite förhastat? Sedan dess har mängder av akademiska kulturmuppar och vänstertyckare gott än mer i taket av Hägglunds debattartikel.

Johan Westerholm sa...

Medborgare X

Helt ok, stor humor och jag är uppriktigt sagt lite smickrad. Lika smickrad som jag i en postning om Gaza blev anklagad för att vara både antisemitisk bombkastarvänster och judekramare i samma inlägg. Innebär att jag ibland lyckas träffa rätt....

mvh

Johan

Anders Nilsson sa...

Hägglund är mera påläst än vi tror, han har förstått vad som har hänt i den socialdemokratiska politikens kölvatten under de senaste 20 åren, och det är här han fiskar. Socialdemokratin har genom att framställa allt det som de gamla sossarna tyckte var viktigt, som futtigt, enfaldigt och kraftlöst, skapat en känsla av förnedring. Här ligger utrymmet för den sorts populism som Hägglund står för och som han satsat på helt sedan sitt berömda Almedals-tal. Och han har inte helt fel. Problemet uppstår när ett antal profilerade sossebloggare får för sig att idiotförklara karlen, de sätter precis den snobbiga stämpel som han skriver om mitt i pannan på honom, och segraren är Hägglund, förlorarna de sossebloggare som gick i fällan. Hägglund är smart.

Jag skriver långt om bl.a detta här: http://ekehog.blogspot.com/2009/09/fornedra-dem-genom-att-framstalla-allt.html

Medborgare X sa...

Anders!

Mycket intressant notis! Det är egentligen ganska förvånande att så få högt uppsatta socialdemokrater idag har någon egentlig arbetarbakgrund. Det är bara ett fåtal som verkligen stått på verkstadsgolvet och slitigt. Istället är det en allt större kader av akademiker som gör karriär inom socialdemokratin. Dessutom verkar man inte längre se något värde i att arbeta på golvet. Istället höjs akademisk utbildning till skyarna. Hantverk och grovarbete föraktas. Om socialdemokraterna vill behålla sin traditionella väljarkår så är det nog dags att tänka om. Många kommer annars byta vänster ut till Vänsterpartiet eller rejält högerut till Sverigedemokraterna.

Skicka en kommentar

Medborgarperspektiv tar inget som helst juridiskt ansvar för andras kommentarer. Var och en ansvarar själv för vad de skriver samt hur de uttrycker sig!