14 februari 2012

Del 3 - Den verkliga ojämställdheten i förskolan

Medborgare! Ljudet från polisbilens siréner tonar bort mellan fasaderna. Jag tänker på den gänglige mannen med det svarta håret som just nu sitter i baksätet, sönderslagen och blödande, på väg mot en isoleringscell i häktet. Den ”misshandlade” kvinnan, som lipat åt mig och gett mig fingret, har hunnit försvinna från lägenhetens fönstret. Med den nyfunna, bistra insikten varför man inte ska bli en mansrättsaktivist rätar jag till halsduken och drar ytterrocken tätare omkring mig. Jag börjar gå gatan upp. Med lite zick-zackande genom kvarteren borde jag kunna hitta tillbaka till kaféet igen.

Jag tar till höger i första korsningen. Det går relativt brant uppför. Jag noterar att det finns gott om grönområden på den här delen av Södermalm, även om de inte är speciellt gröna så här års. Efter att ha promenerat en bra bit får jag plötsligt syn på en gatuskylt, Åsögatan. Jag drar mig till minnes att jag såg samma gatunamn när jag i fredag besökte Maria Sveland och fick se en dag i henne deprimerande liv. Då måste ju även kaféet ligga i närheten.

Husen i det här området ser dock lite mer moderna ut. Ett antal höga lägenhetsblock ligger på rad intill varandra. Jag går på en välplogad cykelbana intill huskropparna. Plötsligt hör jag barn som tjoar och skriker. Fyra pojkar leker för sig själva i en grupp, en bra bit bort från de övriga förskolebarnen. En av pojkarna har tagit sig högst upp i klätterställningen och de övriga tre gör allt vad de kan för att ta hans plats. De skrattar och kivas.

Men som en virvelvind uppenbarar sig en av förskolefröknarna. Hon säger med mörk röst till pojkarna:

– Sluta omedelbart! Vad har vi sagt om det där? Kommer ni inte ihåg vad Ingemar sa till er senast han var här? Pojkar får inte leka fritt! Då kan ni utveckla sådana där hemska förtryckande manliga strukturer. Det är INTE bra! Då blir ni våldtäktsmän och hustrumisshandlare när ni blir stora. Det vill ni väl inte, va? Ni ska lyda oss förskolepedagoger och leka som flickorna istället. Följ med mig nu så att jag och de andra fröknarna kan styra er lek, så att vi tillsammans kan skapa det feministiska drömsamhället. Det riktiga Egalia.

Fyra molokna små pojkar går med tunga steg efter kvinnan. De blir alla anvisade en plats var som påputtare åt flickorna som redan sitter i gungorna.

– Putta på hen-ne nu! Men inte för mycket och inte för lite. Hen bestämmer, så lyd vad hen säger!

Efter att ha instruerat hur pojkarna ska sköta gungorna sätter hon sig ner på en bänk intill gungställningen. Där sitter redan två andra kvinnliga förskolefröknar. De börjar prata med varandra:

– Gud! Jag förstår mig inte på de där jävla pojkarna. Varför gör de inte som vi säger? Det är ofattbart att regeringen inte satsar mer på genuspedagogik. Jag hörde att var tredje förskola fortfarande är ojämställd. Trots alla tidigare jämställdhetssatsningar som gjorts för att motverka traditionella könsmönster.

– Jag tror det är föräldrarna. Det finns så många oupplysta människor där ute i landet. Folk som inte förstår att vi lever i ett patriarkat och att vi kvinnor är förtryckta. Alla är ju inte lika kloka och förståndiga som alla oss på Söder. Tänk där ute på vischan. Hur många korkade föräldrar finns det som inte ens efterfrågar genuspedagoger? Det finns ju till och med de som inte vill ha en kvoterad föräldraförsäkring! Bara det visar ju hur dumma i huvudet många lantisar är.

– De förstår ju inte ens sitt eget bästa. Värst är ju kvinnor som inte är feminister. De förråder ju sitt eget kön.

– Jag skulle tro att det mest är sådana där white-trash brudar. Lågutbildade idioter. Egentligen borde man kanske satsa på klasspedagogik också. Så att barnen från underklassen kan styras rätt redan från förskolan. Då kanske de skulle sluta utveckla sådana där destruktiva arbetarklasstrukturer.

Jag orkar inte lyssna på de tre kvinnliga förskolepedagogerna längre. De påminner mig allt för mycket om Maria Wilhemsons beskrivning av ett föredrag om genuspedagogik som hon deltog i för en tid sedan, både vad gäller hur sned könsfördelningen var bland deltagarna och den negativt bild av pojkar som förmedlades. Allt negativt sammankopplas med pojkar och allt positivt med flickor.

Jag fortsätter därför min promenad mot kaféet. Trots att det inte är lika kyligt som för ett par dagar sedan så börjar jag känna mig frusen och sugen på en stor kopp varmt kaffe. Kanske skulle man passa på att smaka på en smörgås av surdegsbröd också? Det är ju tydligen populärt här på Söder.

Medan jag går vidare kommer jag att tänka på en annan artikel jag läste för en tid sedan. Där nämndes att det fortfarande råder en mycket stor brist på manliga förskollärare. Inom de kommunala förskolorna är andelen manliga anställda bara 3 procent. Förskolan är alltså en alltigenom feminiserad värld.

Vilken bild av män respektive kvinnor förmedlar det till förskolebarnen? Och framför allt - hur kan dessa kvinnliga förskolelärare, som alla har gjort ett mycket könsrollskonservativt yrkesval, förmedla en jämställd syn på män och kvinnor till barnen?

Är det inte just detta som är den verkliga ojämställdheten i förskolan?

AB1 DN1 DN2 DN3 DN4 DN5 DN6 DN7 DN8 DN9
MER INTRESSANT OM: , , , , ,

27 kommentarer:

Anonym sa...

Amen!

Juristen sa...

word....men glöm inte den här artikeln http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/manligt-och-kvinnligt/ingen-hjarntvatt_21269.svd

De hjärntvättade ungdomarna från genusdagiset tas till intäkt för att ingen hjärntvätt förekommit. Men vänta nu, är det inte just det som är syftet med hjärntvätt. Att den som utsatts inte ska förstå att hen blivit hjärntvättad. Jag tar mig för pannan.

Anonym sa...

Bra skrivet.

Anonym sa...

Alltid lika roligt att läsa dig, Medborgare X!
Lite synd att du kopplar ihop klass och genus.
Vi borde stå enade mot genusextremismen oavsett om vi är höger eller vänster, fattig eller rik, man eller kvinna, arbetare eller nånting annat.
Ser fram emot fortsättningen av din resa.
Lycka till!

Anonym sa...

Mycket bra och träffande!!! Vet, då jag jobbar på skola oc pluggat mycket genus i utbildningen

Medborgare X sa...

Juristen!

Intressant artikel. Och som du säger, hur vet de vad som är hönan eller ägget?

Medborgare X sa...

Anonym 23:40!

Tack! Jag håller med dig att vi ska stå enade mot genusextremisterna. Det var just därför jag la till uttalandet om "destruktiva arbetarklasstrukturer" och den allmänt negativa synen på "underklassen" från förskolepedagogerna. Det blir en parallell till genusvetarnas/feministernas negativa syn på män och visar hur intolerant den typen av kollektivisering är. Lika intolerant är för övrigt negativ kollektivisering av t.ex. invandrare.

Anonym sa...

Suverän text!

Stefan sa...

Håller med. Varför hör man aldrig någon som problematiserar att det är så enormt kvinnodominerat inom förskolelärarkåren?

Sen kan man verkligen fråga sig hur genuspedagogiskt det är att nästan alla lärarna själva har gjort ett väldigt könstraditionellt val av yrke. De är ju inte direkt några förebilder för barnen när det gäller att vidga könsrollerna!!!

Anna sa...

Jag hra en vän som jobbar på vad som i folkmun kallas för genusdagis. Jag kan berätta lite om metoderna de använder, så du kan få lite perspektiv för vad det handlar om.

1. De märkte att pojkarna på avdelningen fick alla cyklar när det var dags för utelek. Det berodde på att pojkarna stökade när det var dags för påklädning, så pedagogerna började med att klä på dem och släppte ut dem att leka så att det skulle gå fortare att få ut alla barn (inkl de pojkar som inte stökade). De som kom ut först fick välja leksaker först. När de blev medvetna om vad de gjorde "fel" ändrade de metod.
Nu väntar de på att barnen ska komma fram till dem och be om att bli påklädda. Den som först ber om det får hjälp först. Det visade sig vara flickor. Nu fick de mindre stökiga barnen, majoriteten flickor, välja leksaker först. Det märkte de stökiga pojkarna och började stöka mindre och be om hjälp att bli påklädda. Resultat: barnen lär sig att uppföra sig bra och gott uppförande belönar sig.

Ett annat exempel är att de väldigt noggrant väljer ut vilka böcker de har för barnen, att det inte är prinsar som räddar prinsessor utan olika sorters böcker där flickor är aktiva, pojkar är aktiva, osv.

Det är inget hokus-pokus, det är bara sunt förnuft. Medan om man inte jobbar med genuspedagogik så uppfostrar man ändå barnen inom en ANNAN sorts pedagogik-alla förskolelärare är ju utbildade pedagoger som jobbar för barns utveckling.

Anna sa...

Under 90-talet var antalet manliga förskolelärare på väg upp, sen kom den stora förskole-pedofil-debatten och sen var det stopp. Det är det många manliga förskolelärare som kan vittna om, hur de blev misstänkliggjorda av både föräldrar och kollegor.

Anna sa...

Här är en artikel som handlar om bristen på manliga förskolepedagoger. ENligt artikeln kan det bero på att det anses vara ett "dåligt" val för män, lågstatus. "Blev du inte mer?"
Det finns inte riktigt samma statustänk kringgärdat kvinnor i förskolan-jag tror det beror på att män förväntas prestera på topp hela tiden. Dvs gamla unkna könsroller, som "genusdagis" kan hjälpa till att förändra.
http://genus.se/meromgenus/teman/skola/forskola/manliga-forskollarare/

Anonym sa...

Lägga krut på en genusfråga,är att han stannat upp i utvecklingen. Det behövs inte alls, idag 2012.

Anonym sa...

Kul text, tror också förskolelärarnas kön är mycket viktigare än pedagogiken. Klart allt blir könsstereotypt när det bara är en massa damer som tar hand om ungarna. Speciellt pojkarna får det nog väldigt svårt när ingen av lärarna har någon som helst erfarenhet av att vara man. Inga förebilder får ju grabbarna heller.

Sen tänker jag på intervjun med killen och tjejen som var i första kullen på jämställdhetsdagiset. Båda hade yrken. Killen körde lastbil och tjejen jobbade på dagis. Resultatet blev inte så könsöverskridande alltså. Gick pedagogiken fel? Beror det på lärarnas kön? Är det bara en slump? Eller kanske sitter könsrollerna djupare än uppfostran och det sociala?

Anonym sa...

Om föräldarna tog hand om sina egna barn istället för att lämna bort dem till andra föräldrar..!! så skulle Svenska samhället se MYCKET tryggare och mer harmoniskt ut.
Men Socialismens anda har hjärntvättat hela (nästan) svenska folket så man tror det är naturligt att man skaffar barn för att sedan lämna bort dem till samhället. Fy sjutton vad sjukt det är.

MEN, det finns hopp, fler o fler åttiotalister har genomskådat karriärsvansinnet och vill vara hemma och ta hand om sina EGNA barn!

Anonym sa...

@Medborgare X 15 FEBRUARI, 2012 08:09
Nu när du förklarar så låter det logiskt.
Mot bakgrund av de senaste rapporterna om "odla-klasshat-resor" så tolkade jag din text på annat sätt.

@Anonym 15 FEBRUARI, 2012 19:32
Var och en borde ha rätt att själv välja vad som är bäst för honom/henne. Det som är bäst för dig behöver inte alls fungera för någon annan och vice versa.
Åsiktspluralism heter det och är en av grundpelarna i ett demokratiskt samhälle.

Medborgare X sa...

Anna!

Det du räknar upp är inga nyheter eller någon ny pedagogik. Det är bara exempel på fördomsfulla och lata förskolelärare.

Ser du inte själv hur det är de som (precis som du) klumpar ihop pojkar som "stökiga" och blundar för flickor som är precis lika "stökiga". Samma sak när förskolelärarna byter taktik. De fortsätter att vara precis lika fördomsfulla (eller så är det din beskrivning som är fördomsfull) när de bara ser flickor som "be[r] om att bli påklädda".

Det har alltid funnits böcker om både aktiva flickor och aktiva pojkar. Läste inte du Pippi Långstrump när du var liten? Det är en myt att det bara har funnits böcker om aktiva "prinsar" och passiva "prinsessor". Man läste en mängd olika böcker redan när jag gick på lekis och långt innan dess.

För att tro att det behövs genuspedagogik så måste man först tro på de feministiska lögnerna och fördomarna att världen är svartvit och strikt uppdela mellan könen. Alla med sunt förnuft och lite kritiskt tänkande inser att så inte är fallet.

Medborgare X sa...

Anna!

Ja, det stämmer att andelen manliga förskolelärare var på väg upp i början på 90-talet. Sedan växte sig radikalfeminismen allt starkare och efter rättskandalen med styckmordsrättegången (allmänläkaren och obducenten som pekades ut som skyldiga till mord och styckning av en prostituerad kvinna, baserat på "vittnesmål" av den ene läkarens 2-åriga dotter (vilken han också skulle ha begått sexuella övergrepp på enligt mamman och de feministiska kvinnor som stödde henne i en vårdnadstvist)) så började en feministisk våg av pedofilanklagelser mot män. Då drog också allt fler män öronen åt sig och ville inte riskera att bli falskanklagade, vilket ledde till att andelen manliga förskolelärare (och även lärare i skolan) snabbt sjönk.

Det har heller inte blivit bättre av skolmyndigheternas agerande under de senaste åren, där man inspirerade av feministiska teorier, sagt att "manliga" män inte är välkomna i förskolan och skolan. Istället för att få in ett spektra av "könsroller" så har man sagt att de män som söker sig till skolvärlden måste anpassa sig till de "kvinnliga" normer som råder.

Så mycket för att "motverka traditionella könsmönster"...

Medborgare X sa...

Anonym 18:19!

ja, hela den där artikeln om de två barnen från den första kullen är intressant. Både att såväl pojken som flickan har valt ett typiskt mansyrke respektive kvinnoyrke (trots all pedagogik för att motverka de traditionella könsmönstrena), men också i hur hela artikeln är skriven. Barnen säger att de inte kommer ihåg så mycket, men ändå lyckas artikelförfattaren skriva en massa om hur det var! Likaså försöker artikelförfattaren få det till att barnen nu är på väg att välja nya yrken som inte följer könsmönstren. Propaganda?

Medborgare X sa...

Anonym 21:09!

Nu tillhör ju inte jag varken de som står bakom eller sympatiserar med #klasshat retoriken. Än mindre några "odla ditt klasshat"-resor.

Kollektivisering anser jag vara av ondo, varesig det gäller kön, klass eller etnicitet!

Det är just detta jag försöker visa genom att göra en parallell mellan genuspedagogik och "klasspedagogik". Ingen talar om att vi behöver mer "klasspedagogik" eller "raspedagogik" i förskolorna. Varför skulle vi då behöva genuspedagogik?

magnre sa...

Bra skrivet.. ha ha, kan inte annat än att le .. :)

Anonym sa...

Varför ifrågasätter så många genuspedagoger, ingen ifrågasatte Hitlerjugends då dessa användes till att indoktrinera barn från unga år.

Anonym sa...

Anna
Så pojkar ska ändra sitt beteende till ett tjejigt för att få komma ut på deras villkor. Sunt? Självklar inte!
Varför beter sig pojkar på det där från första början, självklart har det till största delen med biologi att göra. Vi är olika oavsett vad du vill få det till.

Så varför inte ändra på det, om nu tjejer vill komma ut får dom lägga benen på ryggen och skynda. Tycker jag låter bättre.

Anonym sa...

Själv vill jag ha mina barn på en socialkonservativ förskola där de lär sig svenska folkvisor och seder. De skall få läsa om TinTin i Kongo om de vill, likaså skall de få leka med både dockor och bilar.
Våra förskolor är överbefolkade med femitrister som ser indoktrinering av unga som sin uppgift här i livet. Nu har de sett att få har nytta av sina universitetsstudier till genuspedagoger, många utbildningar ger inte lärarlegitimationer (som tur är) och då drar den här debatten igång. Plötsligen slog det mig att få klagade på Hitlerhjugends när dessa uppfostrade vårt uppväxande släkte och därför kommer troligen få att ifrågasätta våra dagistanters strävan till en pk-profilerad genusuppfostran idag. Kom bara ihåg att barnen inte själva väljer hur de skall bli indoktrinerade och det har inte varit helt ovanligt att makthavare blivit kritiserade för att de varit på Hitlerjugend som barn. Men hade de egentligen något val?
Vad skall dagens unga i framtiden svara en rekryterare som frågar dem om deras tid på dagis? Jag skulle aldrig rekrytera någon som gått på genusdagis, hen skulle troligen bara skapa problem bland kollegorna.

Juristen sa...

Annas kommentar är intressant i dess försök att förminska betydelsen av genuspedagogiken. Det hon beskriver är nämligen enbart traditionell barnuppfostran. Samma metoder tillämpades när jag gick på dagis i slutet av 60-talet/början av 70-talet. Men då kallades det helt enkelt uppfostran, dvs den som stökade oberoende av kön fick en nackdel. Den som skötte sig en fördel. Helt könsneutralt och utan en massa -ism teorier inblandat.

Om det är detta det handlade om så vore det väl okontroversiellt. Men tyvärr är det så mycket mer. Genuspedagogiken innefattar i stegrande grad att pojkar ska lära sig att de är värdelösa, onda och att de ska stå tillbaka för flickorna pga forna tiders möjliga oförrätter. Detta leder ofelbart till en generation av vilsna pojkar och män som riskerar att antingen bli handlingsförlamade eller mera våldsamma. Vi ser tydliga exempel på båda varianterna i dagens samhälle. Handlingsförlamningen visar sig i att pojkar misslyckas i skolan. Våldet ser vi i domstolarna och förorterna. Vi har verkligen feminismen att tacka för så mycket.

Medborgare X sa...

Juristen!

Bra skrivet! Det är inte bara Anna som beskriver genuspedagogik i precis samma ordalag som helt vanlig traditionell uppfostran, samma metoder som användes då både du och jag gick på dagis/lekis. Jag har sett andra feministiska bloggare, som Hanna Fridén och Lady Dahmer, göra precis samma sak.

Skillnaden mellan då och nu är att förr så behandlades barnen som individer och metoderna var könsneutrala. Med dagens genuspedagogik så förutsätts alla pojkar vara stökiga och alla flickor vara lugna och snälla. Allt enligt feminismens syn att pojkar är onskefulla förrövare och flickor är oskyldiga offer. En syn som inte blir bättre av att 97 procent av förskolelärarna är kvinnor som alla har gjort ett ytterst könsrollskonservativt yrkesval.

Som du skriver så kommer genuspedagogiken att leda till att pojkar känner sig värdelösa och nertryckta, vilket i sin tur leder till att pojkar i än högre utsträckning kommer att bli utslagna och hamnar snett i samhället. Som en reaktion kommer vissa då bli handlingsförlamade och andra kommer bli våldsamma.

Det intressanta är då hur feministerna kommer att reagera på det ökade våldet som uppstår i samhället, "trots" att pojkarna har uppfostrats med genuspedagogik (som skulle radera ut de "traditionella könsrollerna"). Självklart kommer feministerna inte att erkänna att de hade fel, utan istället hävda att det behövs ännu mer genuspedagogik!

Per sa...

Så som jag förstått det så kommer genuspedagogik att
förstärka barnens könsidentifiering snarare än att minska det.

I det ögonblicket man anpassar sitt beteende mot någon pga deras kön, även om det är på ett sätt som skall minska personens identifiering i en viss roll förknippad med detta kön, så gör man den individen väldigt medveten om vilket kön det tillhör. Barnet kommer att få meddelandet "du är en man" varje gång det blir särbehandlat för att det är en man.

Så, om man låter killarna på dagiset leka med dockor på dagis, kommer de inte att bli mer som kvinnor då?. Nej, för vilka attribut som tillhör ett visst kön är väldigt dynamiskt. Genom att låta killar leka med dockor under dagistiden kommer inte göra någon skillnad i senare delen av livet, då kommer de att plocka upp t.ex. vapen lika lätt som att byta kläder. För vapen tillhör då det manliga könets attribut. Och det hjälper ju inte ifall de blivit pumpade med meddelandet "du är en man" under hela dagistiden.

Skicka en kommentar

Medborgarperspektiv tar inget som helst juridiskt ansvar för andras kommentarer. Var och en ansvarar själv för vad de skriver samt hur de uttrycker sig!