18 september 2009

Medborgarperspektivs politiska kompass

Medborgare! Vad har vanligt folk för politiska åsikter egentligen? Att det finns en växande klyfta mellan vanligt folk och makteliten noterar inte bara Göran Hägglund. Även Anders Nilsson diskuterar det. Hur ser det ut i vanligt folks ögon när det lilla folkets statsministerkandidat åker med privatjet till lyxparty på Mallorca? Samtidigt som vanligt folk får betala världens högsta marginalskatter, för att finansiera överhetens excesser. Det är inte underligt att vanligt folk ratar de etablerade partierna och istället allt mer vänder sig till mindre partier som Piratpartiet och Sverigedemokraterna, även om Aftonbladet gör vad de kan för att förhindra småpartierna att göra sin röst hörda.

I denna förrykta värld kan det vara av intresse att försöka förstå vad man själv faktiskt står rent politiskt. Vartåt pekar ens egen politiska kompass?

Medborgarperspektiv har därför gjort ett enkelt test på The Political Compass. Även om testet är lite väl amerikanskt så ger det en bild av ens grundläggande politiska ideologi. Resultatet för Medborgareperspektiv visar stor överensstämmer med Nelson Mandela - en libertarian med hjärtat till vänster!

8 kommentarer:

Erik sa...

Det vet e fan vad Hägglund vet om kristdemokraterna och den vanlige människan. Hade de vetat så mycket borde de ligga otroligt mycket bättre till i opinionsmätningarna. Och vem är det som vill reglera folks sätt att leva sina liv om inte Hägglund och kristdemokraterna. Gå in. läs och debattera "Kristdemokraterna, kulturen och den vanlige människan" på http://5muppiluften.blogspot.com/2009/09/kristdemokraterna-kulturen-och-den.html

Tristan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tristan sa...

Medborgare X

Jag var lite väl snabb ovan med önska att visade dina värdepremisser men det framgår ju inte bara av dina åsikter utan också av grafen ovan.

"Vänster-libertarian" är ju lite motsägelsefullt, men jag antar att du då är anhängare av bland-ekonomi, men med mer inslag av plan-ekonomi än idag.

Medborgare X sa...

Erik!

Att han vet en hel del om kristdemokraterna tror jag man kan vara ganska säker på. Vad han vet om vanligt folk är kanske svårare att uttala sig om. Det finns nog en ganska stor spännvidd på hur vanligt folk tycker och tänker, så det är väl inte en direkt entydig grupp människor! Dock tror jag att de flesta vanliga människor inte vill bli skrivna på näsan av ett gäng överlägsna personer ur makteliten, utan att de vill kunna leva sina liv och bestämma över sig själva! På den punkten tror jag Göran Hägglund har rätt!

Medborgare X sa...

Tristan!

Testet är amerikanskt och utvärderingen därefter. Jag skulle tro att jag hamnade långt till vänster därför att jag anser att det finns ett värde i att kollektiv betala för vissa grundläggande samhällsfunktioner samt att jag är negativt inställd till religionens inflytande över politiken.

Gör gärna testet själv så kan vi jämföra.

Tristan sa...

Medborgare X

Jag tror att man kan hamna ganska långt höger ut, genom att bara önska "grundläggande" samhällsfunktioner.

Jag har inte gjort testet, men jag kan direkt avslöja för dig att jag röstade på alliansen förra valet.

Och du?

Medborgare X sa...

Tristan!

Betänk att det är ett amerikanskt test! Bara genom att anse att grundläggande samhällsfunktioner som sjukvård ska vara kollektivt betalda via skattsedeln ses som väldigt vänster i USA. Se bara på protesterna som Obama möter när han vill införa en kollektiv sjukförsäkring som ska gälla för alla amerikanska medborgare. Att dessutom som jag ifrågasätta religionens plats i samhället blir än mer vänster i ett amerikanskt test.

Testa som sagt själv. Även jag röstade på Alliansen i senaste valet. Men så är jag heller ingen älskare av ett auktoritärt samhälle, vilket alla vänsteralternativen förespråkar!

Tristan sa...

Du överraskar positivt må jag säga. ;-)

Jag delar nog din syn på sjukvårdens finansiering och religionens önskvärda perifera roll.

Jag har ett antal gånger under de senaste åren framfört att religionen såsom en uppsättning åsikter/värden inte borde ha en särställning bland andra åsikter.

Att tilldela religionen en mänskligrättighetsstatus var aktuellt i slutet på 1700-talet, men idag borde religionsfriheten utrangeras och placeras under den vanliga åsiktsfriheten.

Skicka en kommentar

Medborgarperspektiv tar inget som helst juridiskt ansvar för andras kommentarer. Var och en ansvarar själv för vad de skriver samt hur de uttrycker sig!