03 augusti 2010

Det är tydligen vad medborgarna vill

Medborgare! I Aftonbladets och United Minds senaste opinionsundersökning tyder allt på att valet blir stenhårt. Det rödgröna och det borgerliga blocket är nästan lika stora och får ungefär 45 procent av rösterna var. Den stora nyheten är att Sverigedemokraterna går framåt och ser ut att bli vågmästare. Men inget av blocken har på ett trovärdigt sätt deklarerat hur de kommer att agera om Sverigedemokraterna kommer in och får en vågmästarroll. All partierna har varit noggranna med att påpeka att de inte tänker samarbeta med Sverigedemokraterna, men vem som faktiskt ska styra landet om de blir vågmästare talar de tyst om.

Under lång tid har de etablerade partierna försökt utestänga Sverigedemokraterna från den politiska diskussionen. Man har fegt vänt dem ryggen och istället byggt fast sig i allt rigidare blockpolitik. I den senaste opinionsundersökningen är Sverigedemokraterna större än både Vänsterpartiet, Centern och Kristdemokraterna. Trots detta betraktas deras väljare som paria och deras åsikter får inte samma demokratiska vikt som de övriga småpartiernas väljare.

Man må tycka vad man vill om Sverigedemokraterna och deras politik, men att inte ta en väsentlig del av medborgarnas åsikter på allvar visar på ett allvarligt demokratiskt underskott.

Det blir allt mer tydligt att landets medborgare vill ha Sverigedemokraterna i Riksdagen. När ska de etablerade partierna acceptera det och berätta hur de verkligen tänker agera i en sådan situation? Det är ett svar som väljarna har rätt att kräva innan valdagen! Det kanske avgör hur de röstar den 19 september?

19 kommentarer:

Anonym sa...

Bra talat!

Anonym sa...

Vi har fått nog av rasism i Europa. Det måste bli en regering av demokratiska partierna över blockgränserna om inget block får majoritet.

Anonym sa...

Nej, vad vi har fått nog av är islamiseringen av Europa.

Anonym sa...

Varför säger ni att SD är ett odemokratiskt parti??? Det är det väl i högsta grad odemokrati man inte vill låtsas om dem! Det pratas i var och vartannat hem och fikarum i detta land om hur djävligt det blivit i mångkulturens Sverige, och politikereliten och vänsterjournalisterna gör allt för att försöka få oss att tro att en liten del av svenskarna inte vill ha masskultur och miljardkostnader längre. Min röst går till SD i höst!

Anonym sa...

Det är årtionden av att politiker och media som försökt dölja att Sveriges politik när det gäller invandring och integration misslyckats och inte är långsiktigt hållbar som nu bubblar upp genom SD. Många som kommer att rösta på SD skulle i normala fall aldrig ta i det partiet med tång. Det här handlar om en protest, en signal från folket att nu måste Sverige få en rimlig invandringspolitik av normalt Europeiskt snitt. // Chip

Nils Dacke sa...

Bra skrivet MP. Att inte möta SD är fegt och dessutom tyder på att man inte har argumenten på sin sida, för vad är man annars rädd för. Jag är böjd att hålla med ovanstående chip. integrationspolitiken är ett enda stort misslyckande och massmedia har en stor skuld i detta. Många kommer att proteströsta på SD bara för att se en förändring.

Anonym sa...

Exakt så är det i mitt fall, Chip.

Jag har inget som helst förtroende för SDs kompetens men jag ser inget alternativ just nu. Det sagt så finns det ett flertal punkter i SDs agenda som jag håller med om, vilket är mer än vad som jag kan säga om många andra partier.

Jag bor i Malmö och jobbar natt på McDonald's, vi står inför en riktig katastrof. Kollegor och goda vänner till mig har blivit misshandlade med tillhyggen för att de fått fel dricka, småbarn har spottats på, personhot är bara vardag. Igår blev en kille misshandlad utanför min bostad, sparkad i huvudet när han låg på marken. Två veckor tidigare misstog två personer mig för någon de skulle sälja knark till. Vet ni vilka som avskyr dessa människor mest på min arbetsplats? De med invandrarbakgrund.

Det har inte med rasism att göra, även om det finns kulturella meningsskiljaktikheter. Många invandrare är bara totalt jäkla odrägliga.

Samtidigt som folk blundar för problemet säljer Malmö Kommun mark till underpris åt fundamentalistiska muslimer så de kan bygga ett annat islamiskt center i Malmö, med bland annat badhus för muslimer (bra för integrationen!). Samma människor som skapade upplopp när de blev vräkta ur sin källarlokal i Rosengård och samma människor som uppmanade till kamp mot Jyllandsposten.

Under större delen av min skolgång har elever med invandrarbakgrund utgjort en majoritet. Jag är så bekant som man blir med Malmös invandrare, så när som att konvertera till Islam och lära mig arabiska.

Jag ser gärna att vi tar emot flyktingar som verkligen är i behov av hjälp, vi nekar redan idag många. Tyvärr känner jag att för att det över huvud taget ska gå i framtiden så måste vi först ha en fungerande invandringspolitik och innan dess måste vi ta itu med det invandringsproblem som redan finns.

En och annan smygrasist med riksdagsplats är mindre samhällsfarlig än någon som blundar för det enorma samhällsproblem vi idag står inför med invandringen. Förhoppningsvis i alla fall så kommer riksdagspartierna växa kulor och sluta blunda för problemet inför nästa val, så att det finns bättre alternativ.

Anonym sa...

Det går inte att blunda för problemen längre vad det så kallade mångkulturella samhället ställt till med. Sen om SD är lösningen på problemet ska jag låta vara osagt. Politiker som inte ens vill ta i saken med invandringen och getto fieringen på för många platser i landet. Är feghet då blir det så att dessa som har åsikter röstar på det som ligger just dom närmast.
Och det har i detta fallet SD blivit för uppenbarligen är alla andra politiska partier ointresserade och bryr sig föga om problemen som våran invandrar politik skapat.

Anonym sa...

Välskrivet! Bra! Håller med till 101%

Anonym sa...

Grundproblemet är den vansinniga invandringspolitik som riksdagspartierna fört. SD är närmast att betrakta som symptom på det.

Martin sa...

Undrar hur många miljoner som satsats detta året på att SD INTE ska komma in i riksdagen? Mer eller mindre hela sveriges propagandaresurser har involverats? Hörda att den statliga specialsatsningen för att hindra att SD kommer in under namnet Ungdom Mot Rasism fick 35 miljoner kronor (kunde inte verifiera det på UMRs sida), dubbla SDs valbudget. Och likförbannat ser det ut som SD kommer in. Bäva måtte sjuklövern 2014 :D

Anonym sa...

SD har min Röst i höst och det är inte för jag håller med om allt dom står för det är för att jag vill att det ska bli livat i riksdagen mer Riktig Demokrati och mindre vänster hyckleri från aftonbladet och Svt.

Ps. Mycket bra skrivet

Anonym sa...

Moral paniken kring SD är inte trovärdig.Elitisterna inom de etablerade partierna vill föra debatten på sina villkår.Det skall oreras om kvinnor kvotering srukturer.En sexistisk retorik mot män med kvinnor som enda förebilden de hävdar att SD har en skev människosyn.Den som sätter en grupp över andra har ingen moralisk legitimitet.

Access sa...

Jag vill börja med att säga att jag är en stark anhängare av demokrati och individuella mänskliga rättigheter (allas) samt tror på att människor med olika kulturer kan samexistera.

Med det sagt så vill jag ändå hävda att jag inte tror på "det mångkulturella samhället" i betydelsen att alla kulturer har samma status. Särskilt inte om det inom en kultur ingår övergrepp och förtryck av människor (inkl familjemedlemmar) utifrån att de är kvinnor, homosexuella, inte delar samma övertygelse, har avvikande uppfattning om äganderätt eller annat. Sådana kulturyttringar måste alltid vara underordnade ett enda samhälleligt regelverk, under vilket samtliga kulturer inordnar sig. Om det finns kulturyttringar som går stick i stäv med regelverket så får de människor som lever i den kulturen anpassa sig.

Konsekvensen av detta är att staten alltid är sekulär, demokratisk och bygger på individen som samhällets minsta beståndsdel.
Religion blir en privatsak (vilket INTE är samma sak som att människors tro och övertygelser inte får synas offentligt) och dess syn på människa, familj och livsstil påverkar inte det samhälleliga regelverket.

SD får fritt spelrum i debatten så länge övriga partier låtsas som att alla kulturer har lika värde. Det kan de inte ha i ett samhälle som bygger på premisserna ovan. Kulturer som har olika syn på individuella mänskliga rättigheter kan inte samexistera på lika villkor. Det måste alltid finnas en överbyggnad av värderingar som topprider kulturernas negativa yttringar.

Unknown sa...

Jag är en högutbildad storstadstjej. Jag röstade på Alliansen 2006. I år kommer jag - dock utan entusiasm - att rösta på SD. Varför? Det finns inget alternativ!

Asylinvandringspolitiken har skapat så stora problem att de egentligen redan blivit olösliga. Vi kan inte fortsätta på den inslagna vägen.

humanlabrat sa...

M kommer gladerligen sammarbeta med SD!

Anonym sa...

Jag trodde M samarbetade FP, C och KD.

Anonym sa...

M behöver inte samarbeta med SD. Fler från MP verkar vara på väg över på den borgerliga sidan!

Anonym sa...

"Det blir allt mer tydligt att landets medborgare vill ha Sverigedemokraterna i Riksdagen."
Nja, inte riktigt sant. Sverigedemokraterna ligger väl på omkring 5 procent i undersökningarna. Det rikiga påståendet borde vara något i stil mer att "kanske fem procent av landets medborgare vill ha Sverigedemokraterna i Riksdagen".

Skicka en kommentar

Medborgarperspektiv tar inget som helst juridiskt ansvar för andras kommentarer. Var och en ansvarar själv för vad de skriver samt hur de uttrycker sig!