09 januari 2010

Upphovsrättsindustrins sista dödsryckningar?

Medborgare! Den spanska regeringen har nyligen lagt fram ett nytt lagförslag mot illegal nedladdning från Internet. Den första versionen av lagförslaget, som lades fram i november, ledde till ramaskri bland bloggare och andra internetanvändare. Förslaget gick ut på att ett speciellt organ skulle bildas med rätt att stänga webbplatser utan domstolsbeslut. Kritikerna hävdade att regeringen skulle kunna utnyttja det till att censurera webbplatser.

Efter en revision av förslaget är tanken fortfarande att ett speciellt organ, bestående av en rad experter, ska ta emot anmälningar mot sajter som misstänks erbjuda illegal nedladdning av musik, filmer och annan underhållning. Sajternas upphovsmän ska därefter få chansen att stoppa fildelningen eller att överklaga. Om experterna inte är nöjda med resultatet kan de vända sig till en domare som ska höra argument från berörda parter innan ett beslut fattas om sajten ska stängas eller ej. Beslut ska därefter komma fyra dagar efter det att domaren hört bägge sidor.

Spanien sällar sig därmed till Frankrike och Storbritannien, som redan tidigare gått i upphovsrättsindustrins ledband och infört lagar som syftar till att begränsar internetanvändarnas integritet och frihet.

Frågan är dock hur länge den privilegierade upphovsrättsindustrin kan kämpa emot den digitala revolutionen som gjort det möjligt för helt vanligt folk att fritt kommunicera och fritt dela digitalt information med varandra. Musikskapare och musikkonsumenter behöver inte längre skivbolag för att distribuera musik mellan den. Författare och läsare behöver inte längre förlag och tryckerier för att tillverka och distribuera böcker.

Newsmill skriver Radis Edenberg från bandet Rednex om just detta och att det just nu ser ut som att det pågår en intensiv kamp mellan skivbolagen och fildelarna. Han menar dock att just detta är en okunnig och naiv uppfattning. Istället menar Radis att den kampen är avgjort sedan länge, skivbolagen kommer att vara utdöda inom tolv år och alla ansträngningar att kväva fildelarna kommer att vara fruktlösa.

Samtidigt släpper Rednex sin senaste singel direkt på The Pirate Bay. Detta är naturligtvis ett väldigt bra marknadsföringstrick och ett sätt att nå ut till miljontals lyssnare. Men det är också ett viktigt steg för kommersiella musikskapare att hitta nya affärsmodeller, vilket är precis vad Medborgarperspektiv tidigare har efterlyst!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Om Rednex inte vill släppa sin senaste singel på The Pirate Bay ska den inte släppas där, vad folk än tycker. Helt rätt att stänga alla "tjänster" som profiterar på och/eller tillhandahåller andras material utan medgivande från upphovsmännen. Det ohållbara i det borde minsta bebis förstå. Pinsamt inlägg.

Medborgare X sa...

Anonym!

Du kanske missade att Rednex själva valt att släppa sin nya singel på The Pirate Bay? För övrigt är upphovsrätten ingen naturlag. Det är en ålderdomlig ordning som en privilegierad samhällsgrupp skapade för många år sedan. Sedan dess har som tur är samhället förändrats och upphovsrätten är på väg att spela ut sin roll.

Jan sa...

Jag håller med om det du skriver medborgare. Funderar bara när det handlar om böcker. Musik och film kan jag förstå att man kan få betalt på annat sätt en traditionell utgivning. Men hur går det med böcker? Hur ska författare få in pengar?

Medborgare X sa...

Jan!

Det kommer säkert dyka upp många olika idéer om hur författare väljer att distribuera och sälja sina skrivna verk. Idag är det enkelt att starta en egen websida och marknadsföra sig själv samt att sälja sina egna verk via. Antingen i som e-bok eller som pappersbok. Att göra layout och att "sätta" en bok är inte längre speciellt. Alla kan göra det med enkla och billiga datorprogram. Sedan kan den skickas till ett tryckeri som snabbt gör så många ex som man önskar. Man blir sitt eget förlag helt enkelt.

Emanuel sa...

Medborgare X. Menar du att du inte vill att en författare eller artist ska få be om hjälp med skapandet av sin bok eller sin musik? Jag måste säga att jag inte alls förstår hur du kan tycka att detta är positivt. Tror du att en låt skapar sig själv? Tror du att man kan skriva en bok utan att lägga ner tid och pengar? Tror du att en artist blir en bättre artist om han/hon också måste vara entreprenör, företagare och marknadsexpert? Borde inte en artist bli en bättre artist om han/hon kan fokusera sig på sitt skapande? Att avlasta artisten på sådant är skivbolagens viktigaste roll.

Ingen artist har någonsin tvingats skriva ett skivkontrakt. Man skriver på om det gynnar en. Att man som fattig artist kan gå till ett skivbolag och få dom att investera pengar i din musik utan att du behöver ta någon finansiell risk, är för att säga vara krass.... helt fenomenalt. Ingen bank ger så bra villkor.

Lyssna på detta: "Här har du en miljon kronor till att göra din skiva, betala tillbaka OM skivan drar in pengar. Om skivan inte drar in en spänn, så tar vi förlusten. Dessutom avsätter vi personal som kommer att jobba heltid med att se till att just din skiva blir framgångsrik."

Det här är kontentan av alla skivkontrakt. Skivbolaget tar all risk men också en stor del av vinsten naturligtvis. För en fattig artist är det rätt bra villkor. Vem vill bry sig om pengar? Det intressanta är att man kan ta ledigt ett år och förkovra sig i sin musik. Visst det har blivit billigare att spela in musik idag. Men det är fortfarande för mycket pengar för en vanlig människa att lägga ut. Du ska dessutom leva, ha boende och mat under tiden du gör skivan.

Det är till stor del därför man skriver skivkontrakt. 95% av alla skivor som släpps går med förlust. För att få artisterna att vara så fria som möjligt tar man ifrån dem risken. Att få 20% på vinsten utan att ta någon risk är inte dåligt när man tänker efter.

En liten anekdot om ett svenskt skivbolag tagit många sådana smällar: För en månad sen var Bonnier Amigo (BAM) Sveriges största independent skivbolag. Dom har släppt hundratals plattor under årens lopp. BAM var även ett av bolagen som stämde ThePirateBay för ett tag sen.

Nu har Bonnier familjen inget skivbolag längre. De har gett upp musikbranschen sen i december. Sitt musikförlag "Bonnier Music Publishing" sålde de för ett år sedan. Bonnier skrev i sitt uttalande att man sålde Bonnier Amigo för att man inte lyckats få företaget att vara lönsamt. Företaget har tydligen inte gått med vinst ett enda år sen dom startade på 90-talet. Trots att man hade 11% av marknaden! De är större än Warner i Sverige! 2008 gick de 12 miljoner back. Om detta skrivs ingenting i svensk media. Ingen bryr sig om att finansiärerna till 11% av den svenska skivmarknaden just gett upp.

Att Bonnier familjen under ett decennium försörjt tusentals musiker, artister, tekniker, producenter osv. är det ingen som tackar dem för. Ingen tackar Bonnier för de hundratals skivor som de är orsak till. Skivor som inte skulle ha spelats in utan deras pengar. Alla pengar som Bonnier investerat i den svenska musikbranschen är borta. Förra årets omsättning på hundra miljoner kronor betalades ut till personal, upphovsmän, artister, musiker, tekniker och musikproducenter. Ingenting gick till ägarna. Dom fick skulden på 12 miljoner istället. Som tack får de skit i media. Jag förstår att de tar sina pengar och investerar i andra branscher där man inte blir lynchad när man försöker få vinst i sitt företag.

Vilka som är förlorarna av att Bonnier familjen numera inte satsar några pengar på musik kan du nog själv räkna ut.

Skicka en kommentar

Medborgarperspektiv tar inget som helst juridiskt ansvar för andras kommentarer. Var och en ansvarar själv för vad de skriver samt hur de uttrycker sig!