26 september 2010

När mördas den första sverigedemokraten?

Medborgare! Man må tycka vad man vill om Sverigedemokraterna och deras politiska åsikter. Men den senaste veckans panikdebatt kring dem sprider en unken doft av 30-tal och visar hur tunn den demokratiska fernissan är i Sverige. Närmare 480 000 svenskar har nu skrivit under Aftonbladets hatkampanj mot Sverigedemokraterna och visat att de verkligen inte accepterar att det finns medborgare som tycker och tänker olika än dem själva. De 339 610 svenskar som lade sin röst på Sverigedemokraterna i riksdagsvalet förtjänar tydligen inte samma demokratiska rättigheter som resten av befolkningen. De ska tydligen tystas med alla tillgängliga medel.

Vänsterpartiets ledare Lars Ohly uppmanade redan på valnatten att ta till utomparlamentariska metoder för att stoppa Sverigedemokraterna. Kanske var det därför som sverigedemokraten Issa Issa blev brutalt knivöverfallen av ett gäng ett par dagar efter valet? Han kandiderade till kommunfullmäktige i Göteborg för Sverigedemokraterna, men efter överfallet väljer han nu att helt lämna politiken.

Samtidigt kan man läsa att hotbilden mot Sverigedemokraternas riksdagsledamöter medför stora förändringar i Riksdagens säkerhetsarbete. Det krävs många säkerhetsvakter för de 20 ledamöterna och särskilt runt partiledaren Jimmie Åkesson. Partisekreteraren och riksdagsgruppledaren Björn Söder lever med skyddad identitet efter upprepade hot, men även andra ledamöter har blivit hotade.

I dagslägen verkar det bara vara en tidsfrågad innan den första sverigedemokraten blir mördad, aktivt påhejade av Lars Ohly och Aftonbladets chefsredaktör Jan Helin.

Det är uppenbart att ingen av dem har läst Alice Teodorescus kloka debattartikel i Aftonbladet, där hon pekar på att det är kontraproduktivt att demonisera 5,7 procent av befolkningen och att bedriva en intensiv häxjakten på alla dessa "rasister". Istället borde den politiska makteliten och den journalistiska mediaeliten granska sig själva och fråga sig vad de har för del i att så många väljare lämnat de etablerade partierna för Sverigedemokraterna.

Dessutom borde de stå upp för alla medborgares rätt att uttrycka sin åsikter, utan att drabbas av repressalier. Det är grundläggande för yttrandefrihet och demokrati!

Eller som Voltaire skulle ha uttryckt det:
"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem."
AB1 AB2 DN1 DN2 EX1 EX2 GP1 GP2 GP3 SvD
MER INTRESSANT OM: , , ,

31 kommentarer:

Anonym sa...

Storma riksdagen!

Inga rasister i riksdagen !

Anonym sa...

Vi tar emot flyktingar från världens alla hörn som är förföljda pga. sina politiska åsikter Sen är det ok att misshandla o förfölja Sverigedemokrater tycker Vänstern. Kanske dags att fälla ned polokragen från pannbenet o börja tänka lite.. /Doli

Anonym sa...

Det var faktiskt Evelyn Beatrice Hall och inte Voltaire som uttryckte det, om nu rätt skall vara rätt

Anonym sa...

Undrar också det, medias hatkampanjer mot sverigedemokraterna som fått pöbeln att tända till kan skapa mycket obehagliga resultat. Media får ta på sig mycket av skulden då.

Medborgare X sa...

Anonym 20:08!

Ja, det är helt riktigt att det var Evelyn Beatrice Hall som la dessa ord i Voltaires mun. Det gjorde hon i ett försök att sammanfatta Voltaires attityd gentemot Claude Adrien Helvétius och hans kontroversiella bok De l'esprit. Orden är som sagt hennes, men de är ett försök att beskriva Voltairs synsätt.

Det var därför jag skrev "som Voltaire skulle ha uttryckt det"!

Anonym sa...

Issa Issa fick vad han förtjänar ! Och det lär bli värre.

Medborgare X sa...

Anonym 20:05!

Så du tycker man ska storma Riksdagen. Schysst syn på demokrati och yttrandefrihet du har. Kanske är det du som kommer att mörda den första sverigedemokraten?

Anonym sa...

Aftonbladets kampanj är inte en hatkampanj mot Sverigedemokraterna. Det är ett tyst ställningstagande för att visa att vi är många som tycker annorlunda. Det har inget med hat att göra. För min del får SD´s sympatisörer tycka vad de vill och borde så ha rätt att göra utan att behöva bli hotade.

Medborgare X sa...

Anonym 20:12!

Ja. media (och då framför allt Aftonbladet) får verkligen ta på sig mycket av skulden. De har bidragit till inte bara ett kallare Sverige, utan även till ett mer odemokratiskt Sverige.

Medborgare X sa...

Anonym 20:23!

Det räcker med att se på ett par av kommentarerna här för att konstatera att det är en del av en hatkampanj. Jan Helin och Aftonbladet är naturligtvis fullt medvetna om vilka strömningar de underblåser.

Anonym sa...

Norska Nyheter censurerar mindre http://www.youtube.com/watch?v=27BT7X8AkXE

Anonym sa...

Jag blev efter Ohlys uttalande om utomparlamentariska metoder mer rädd för "antirasisterna" än för SD. Att ditt kommentarsfält sen drar åt sig sådana här kommentarer gör en ännu mer oroad.

Anonym sa...

Lycka till Jimmie Åkesson du är mångas hopp!

Wagner sa...

"Närmare 480 000 svenskar har nu skrivit under Aftonbladets hatkampanj mot Sverigedemokraterna"

Så många är det inte. Kände på mig att det gick att rösta flera gånger och mycket riktigt. Gav mig efter 4 gånger men det lär inte vara något problem att "skriva under" tusentals gånger för den som har för mycket fritid.

Anonym sa...

Dubbelmoralen är övertydlig inga rasister i våran riksdag! men könsrasister (Feminister)det skall vi ha.Den som tror att SD har fått sådan framgång pga allmän främlingsfientlighet är mer än lovligt blåst.Utopisterna i vänsterblocket har de senaste åren bara skuldbelagt män kvotering i styrelser reglera föräldraförsäkringen var det absolut viktigaste.Man sket i förorten vem har kunnat missa attacker på räddningstjänsten skolbränder en allmän förslumning.Människor i och kring förorten Svenskar Invandrare insåg att rasistkortet var ett bekvämt sätt att slippa göra något därför röstade väljare i förorten på SD politik är att vilja.Att vara kritisk till integrationspolitiken är inte samma sak som att vara rasist.

Pappan sa...

Bön. Mod. Hövlighet. Diskretion.

Sådana ord kommer till mig i ljuset av detta läge.

Pappan

Anonym sa...

Jag kommer från Minnesota. Jag ska aldrig resa till Sverige. Det är farlig. Jag vill inte att fick kniven i ryggen innan jag är vit!

Anonym sa...

Det handlar om integration i samhället inte rasism, jag tror inte flyktingar, ensamkommande barn, analfabeter har någonting emot att bo i Onsala, Särö, Askim, Torslanda, Öckerö, Djursholm, Lidingö, Östermalm osv. osv. Ta debatten med bostadsbolagen och kommunerna istället för att kasta skit på SD.

Anonym sa...

Inga rasister i riksdagen? Hetskampanjerna är "bara" ett symptom. Jan Helin talar sig plötsligt varm för segregation. Varför det? Jo, för att en stor, ledande, invandrad riktning inte vill ha integration: http://nymax.wordpress.com/2010/09/25/islamism-i-riksdagen/

JohannaV sa...

Bra skrivet. Du glömde bara Fredrik Reinfeldts carte blanche för våld mot sverigedemokrater bara några dagar efter en misshandel av en fullmäktigekandidat i Malmö.

JD sa...

Det är inte konstigt att många är irriterade och smått förbannade då SD kom in i riksdagen på ett väldigt underligt sätt.
Några av orsakerna till att man fick 5,7% var ju att:
1. Många kände sympati för dem efter att dom fått skit för att ha gjort en valfilm i syfte att media skulle vägra visa den samt en misshandel, hakkors i pannan som mycket väl kan ha varit självförvållat.
2. Många röstade på dem bara för att "röra om i grytan". Dessa personer har inte ens läst SD´s valfrågor.
3. Vissa röster kom från invandrare som av misstag röstade på SD istället för (S)

Personligen tycker jag att den offerbild som man själva har varit med och skapat är patetisk och en orsak till varför jag inte gillar dem.

De vanliga partierna har undvikit integrations och invandringsfrågor i 30 års tid och det är vansinnigt fel och korkat men SD är inget alternativ tyvärr.

JohannaV sa...

JD:
"3. Vissa röster kom från invandrare som av misstag röstade på SD istället för (S)"

Hur kan du veta att det var ett misstag? Min erfarenhet av att dela ut valmaterial bland folk är att invandrare överlag är tämligen positiva till SD och att åtskilliga röstar på oss.

Gor Durlegi sa...

Jag är invandrare och väl integrerad i samhället.
Jag röstade SD i alla kategorier just för att jag har läst SD´s valfrågor innerligt!
Dessutom så talas det friskt om SD och deras politik i positiva ordalag bland mina vänner med invandrarbakgrund.

Svensken vågar i allmänhet inte stå för vad han/hon tycker om det är politiskt inkorrekt är min uppfattning!

Vinden har redan vänt och det finns ingen återvändo som sagt. Oavsett gillar/gillarinte- kampanjer, medias smutskastning osv.

Även om folk generellt inte vågar diskutera vad de egentligen tycker/vill, så kan de ju läsa och förstå.
Där är vi nu!

Svallvågor ebbar alltid ut efter ett tag.
Det enda som kan sänka SD nu är dem själva!
Och jag har inte fått den bilden av partiet att de önskar så.

Äntligen vaknar vi i en ny tidsålder där det måste vara okej att tycka och diskutera, oavsett vad vi gillar.

Tyvärr är ju Ohly och hans utomparlamentariska AFA av en annan åsikt.

Anonym sa...

Gor Durlegi!
Det är sjukt, att invandrare röstar på Sverigedemokraterna! Ni måste vara de största egoistiska dumma j..a hycklarna av alla. Du kan ju med din röst på Sverigedemokraterna, börja packa väskan. Ta sedan ditt pick och pack och dra! När du önskar bort andra har du ingen rätt att vara kvar heller!!

Johanna V! Folk som du borde hellre ta och emigrera! Ni är totalt värdelösa. Skäms ner dig, gräv ner dig, stick och brinn!!

Lottaonline sa...

Det är intressant, att se hur du Medborgare X med flera andra bloggare, försvarar de "stackars nazisterna", med att citera Voltaire. Tillåt mig småle.

Hade det inte varit för att ni själva är smårasister, så inte fan hade ni beklagat er över samhällets missnöje, med partiet och dess väljare.

Visst kan immigrationspolitiken modifieras, för en smartare mer ekonomisk samhällsutveckling. Det är dock INTE nödvändigt, varken att det sker på bekostnad av invandrare. Eller genom att endast välja ett parti med nazistiska medlemmar.

Att ha den obildade, idiotiska uppfattningen, att endast svenskar födda i landet, skulle bidra med en bättre ekonomi är tragisk.

Det handlar inte bara om människors åsiktsfrihet. Det handlar om att ni försvarar ett parti med nazistiska medlemmar. Det handlar om viss moral. En vettig människa borde bara behöva minnas historieböckerna kring judeutrotningen, för att mycket enkelt vilja bidra med en bojkott mot SD, med dess nazistiska förankring! Allt skitsnack om stackars unga missförstådda män, som dras till Sverigedemokraterna, yada, yada..

De är inte unga stackars missförstådda män, utan de är män som inte fått en spark i arslet, för att ta tag i sina liv! De är svaga män, som behöver en grupptillhörighet, för att känna ett värde. Någon, kanske deras pappor har nog bara missat, att säga till dem att sätta sig på skolbänken! Någon har kanske bara missat, att säga till dem, att de inte kommer få mer pengar i plånboken, av att slänga ut krigsdrabbade invandrare.

Ni kan ju alltid se Steven Spielbergs Oskarsbelönade film, Schindlers list för att få mer insikt, om vilka ni försvarar:
http://www.youtube.com/watch?v=TAH3RTRlCHY

Medborgare X sa...

Anonym 00:17!

Visst är det dubbelmoral. Vi hade redan ett extremistparti i Riksdagen, Vänsterpartiet. De ställer människor mot varandra baserat på "klass". Vi har flera partier som bekänt sig till extremistideologin feminismen, som ställer människor mot varandra baserat på "kön". Nu har vi fått ännu ett extremistparti i Riksdagen, Sverigedemokraterna, som ställer människor mot varandra baserat på "ras".

Alla lika ledsamma anser jag.

Medborgare X sa...

JD!

Kan bara hålla med. Sverigedemokraterna har, på grund av de etablerade partiernas och medias agerande, kunnat framställa sig själv som martyrer. Även den autonoma vänsterns våldsaktioner mot Sverigedemokraterna har förstärkt denna bild. Allt detta har spelat Sverigedemokraterna i händerna.

Medborgare X sa...

Anonym 19:59!

Det är precis den typen av agerande som spelar Sverigedemokraterna i händerna!

Medborgare X sa...

Lotta!

Även nazister, kommunister och feminister ska ha rätt att göra sin röst hörd i ett demokratiskt land. Deras åsikter bekämpas bäst med god argumentation och ifrågasättande av deras uppgifter.

Samtidigt håller jag med dig att antagligen är ganska jagsvaga personer som dras till den typen av ideologier och som därigenom söker en grupptillhörighet. Ur ett samhällsperspektiv är det viktigt att alla människor få känna sig delaktiga och välkomna i samhället. Det börjar redan i skolan och fortsätter sedan med att alla ska kunna få möjlighet att ta eget ansvar för sin försörjning. Det är på så sätt man blir en del av samhället.

HumanLabRat sa...

Sverige var kallt innan SD kom in i riksdagen. På grund av samhällets kyla kunde SD få fotfäste. Jag skulle vilja ha direkt källa till vart Ohly uttalar sig om utomparlamentariska metoder. Vart kan jag läsa eller höra honom säga det X? Vänsterns ideologi är att alla människor har samma värde, så någon större risk för att en sann vänsterpartist skulle börja mörda folk är det ju inte, såvida personen är vid sina sinnes fulla bruk. Att utmåla Ohly som någon förespråkare av mord är totalt osmakligt, lögnaktigt och totalt verklighetsfrånvänt!

Medborgare X sa...

HumanRatLab!

Se och läs på TV4 vad Lars Ohly sa på partiets valvaka:

"Nu måste vi utarbeta strategier för framtiden och utveckla utomparlamentariska metoder för vi tänker inte se på när välfärden säljs ut och privatiseras."

Om vänsterns ideologi verkligen är att alla människor har samma värde, varför mördades då miljontals människor i Sovjetunionen på grund av de inte delade den kommunistiska maktelitens åsikter? Samma sak sker idag i Kina, även det en kommunistisk diktatur.

Skicka en kommentar

Medborgarperspektiv tar inget som helst juridiskt ansvar för andras kommentarer. Var och en ansvarar själv för vad de skriver samt hur de uttrycker sig!