04 september 2010

Lata Linda vill att skattebetalarna ska försörja henne

Medborgare! Det märks att det gått grus i maskineriet för de rödgröna. När det nu bara återstår två veckor till valet har Socialdemokraterna tagit sitt partiorgan Aftonbladet till hjälp för att försöka smutskasta Alliansen så mycket som möjligt. Återigen är det förändringarna sjukförsäkringen som man försöker framställa som den ömma punkten för regeringen. Detta genom att lyfta fram ett antal uppmärksammade utförsäkringsfall. Men att detta är en väl koordinerad aktion av Socialdemokraterna märktes inte minst i torsdagens partiledarutfrågning i SVT, då överläkaren Jörg Teichert (som också engagerats av Socialdemokraterna) fick ställa Fredrik Reinfeldt mot väggen. Dagen efter satt han i en presskonferens tillsammans med Mona Sahlin. Trovärdig? Nej!

Aftonbladet fortsätter i samma ohederliga spår. Nu är det ”förlamade” Linda Bjälmén som ska illustrera hur Alliansens ondskefulla sjukförsäkring drabbar de sjukskrivna. Enligt Aftonbladet så måste Linda Bjälmén söka jobb trots att hon är "rullstolsbunden" och snart ska läggas in på sjukhus för rehabilitering. Hon har varit sjukskriven i tio år efter att ha råkat ut för en whiplashskada.

Men vem är egentligen Linda Bjälmén? Redan för sju år sedan skrev Linda Bjälmén brev till dåvarande statsminister Göran Person och krävde att det skulle stiftas en lag som ger alla sjukskrivna människor rätt till rehabilitering, även de som var arbetslösa. Så att de snabbare skulle kunna komma tillbaka i arbete. Göran Person träffade Linda och lovade henne att hon skulle få hjälp. Han lovade att även sjukskrivna som var arbetslösa skulle få hjälp med rehabilitering. Men av det löftet blev intet!

Istället fortsatte Socialdemokraterna att förtidspensionera personer som med lite hjälp skulle kunna återfå arbetsförmågan. Detta för att dölja den allt mer skenande arbetslösheten. Att utansförskapet ökade var däremot inte så noga för Socialdemokraterna!

Linda Bjälmén kom med tiden in i lunken som ännu en av alla medborgare som var försörjd av skattebetalarna. Det blev med tiden en allt mer bekväm tillvaro. Trots att hon enligt egen uppgift hade domningar i armarna, ständig värk och att hon svimmade (ibland flera gånger per dag) så kunde hon tydligen både knulla, vara gravid och föda barn. Inte bara en gång, utan flera!

När det efter Alliansens valseger åter blev aktuellt med nya sjukförsäkringsregler vaknade Linda Bjälmén åter till liv igen. Hon befarade att de nya hårda reglerna skulle komma att drabba henne hårt när sjukskrivningsperioden var över och att hon riskerade att bli utförsäkrad. Hon säger i samband med detta att hon inget hellre vill än att komma tillbaka till arbetslivet, men är rädd att ingen törs anställa henne. Därför tror hon att risken är stor att hon hamnar hos Socialen istället.

Har vi inte hört samma klagosång tidigare? Låter det inte väldigt likt bluffen Alexandra Johansson? Även hon grät ut i tidningarna och sa sig så gärna vilja börja jobba igen, men vill i praktiken bara fortsätta att leva ett bekvämt hemmafruliv tillsammans med sina barn. Allt betalt av skattebetalarna!

Både Alexandra Johansson och Linda Bjälmén lever aktiva liv och kan uppenbarligen både föda barn och ta hand om dessa. Dessutom har de båda visat att de klarar av att engagera sig politiskt och kan skriva brev till ministrar och media. Då borde man i rimlighetens namn även kunna jobba!

Linda Bjälmén ska ju dessutom nu tydligen få den rehabilitering som hon redan för sju år sedan efterfrågade i sitt brev till Göran Persson! Denna rehabilitering får hon tack vare Alliansregeringens nya sjukförsäkringsregler. Sjukförsäkringsregler som syftar just till att få ut fler långtidssjukskrivna i arbetslivet igen. Men numera verkar Linda Bjälmén mest intresserad av att få lyfta bidrag och leva på skattebetalarnas bekostnad!

Förr lämnades alla sjukskrivna och förtidspensionärer helt åt sitt öde. På så vis fick Sverige världens största utanförskap, trots att Sverige har en av världens högsta medellivslängder, en av världens bästa arbetsmiljöer och, enligt Socialdemokraterna, världens bästa sjukvård! Hur är det rimligt?

Det har Alliansregeringen försökt åtgärda genom att införa stationer under vägen, där de som hamnat i utanförskap tas om hand igen för en ny utredning. Detta för att alla ska få en ny chans att komma tillbaka i samhällsgemenskapen. Få en ny chans att försörja sig själva igen och att bidra till välfärden, istället för att enbart utnyttja den. Alla de som i samband med detta visar sig vara för sjuka för att kunna återvända till arbetslivet får då automatiskt en ny sjukskrivningsperiod och de som blivit bättre tas om hand för rehabilitering och inslussning i arbetslivet, i den mån och den takt deras hälsa tillåter det.

Alliansens politik syftar alltså till att ta hand om de sjuka och inte, som Socialdemokraterna gjorde, sätta dem i permanent utanförskap. Frågan är om personer som Alexandra Johansson och Linda Bjälmén verkligen vill arbeta eller om de blivit så lata och bekväma att de hellre vill bli permanent försörjda av skattebetalarna. Om det är det senare så är det verkligen dags att tänka om!

För att ha rätt till välfärd så har man också en skyldighet att bidra efter egen förmåga!

83 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar hålla med dig om rätt mycket av det du skriver men inte denna gången. Jag väntar med förväntan på nästa rubrik på din blogg vad blir det. Snålla Kalle vill att försäkringsbolaget bekostar återuppbyggnaden av hans nedbrunna hus trots att han har tillgångar i form av aktier och pengar på banken på flera miljoner.
Det finns nästan en miljon friska arbetslösa i det här landet det är slöseri med resurser att kasta ut pengar på lönebidrag och andra åtgärder för att få sjuka att ta arbeten som inte finns. Jag lutade länge åt att rösta på SD i detta val men det blir nog vänsterpartiet för alliansen måste bort och jag kan tyvärr inte tänka mig att rösta på ett parti med en partiledare som blandade sig i en avtalsrörelse med hot om bla strekförbud under sin tid som arbetsmarknadsminister.
Alliansen står för förnedring av människor
Susanna Svensson

HumanLabRat sa...

Medborgare X:
Jag skulle tro att personerna som nämns i detta inlägg har intyg från läkare om att de är sjuka. Men du kanske vet bättre? Dina ord: "kunde hon tydligen både knulla, vara gravid och föda barn" Åter igen ser vi din skeva kvinnosyn!

Det är skrämmande hur okunniga vissa människor är, och deras okunnighet och girighet går ut över de svagaste. Hur sjutton kan man missunna en sjukling en spottstyver samtidigt som man stöder ett system som göder rikemännen med pengar de stoppar i sin redan fulla skattkista? Kan du förklara det för mig Medborgare X? Hur kommer det sig att du hellre ger bidrag till de som redan har mängder med tillgångar och pengar? Dessa har ju fått stora bidrag av nuvarande regering i form av skattesänkningar!

I Frankrike pratar man om syndabocks-politik. Jag har redan använt samma benämning på Alliansens politik.

Medborgare X sa...

Susanna!

Om snåla Kalle har betalat sin försäkringspremie och det inte har förekommit något bedrägligt i samband med att hans hus brann ner så ser jag ingen anledning varför han inte skulle få huset återuppbyggt på försäkringsbolagets bekostnad, vare sig han är miljonär eller ej. Det är just det man har försäkringar till. Tycker du inte att miljonärer ska få vård heller, trots att de betalt mångfalt mer i skatt än Alexandra Johansson och Linda Bjälmén?

Vad gäller lönebidrag och andra former av åtgärder så håller jag med dig. Sådant bör tas bort. Istället ska löneskatterna och arbetsgivaravgifterna sänkas så att det blir lönsammare att anställa personal i företagen. Huvudanledningen till att "det inte finns jobb" är att det inte är tillräckligt attraktivt att driva företag i Sverige. Bättre konkurrenskraft ger bättre förutsättningar för svenska företag att hävda sig på den internationella marknaden. Det ger i sin tur nya jobb i Sverige på sikt.

Tyvärr finns det allt för många som hellre vill leva på bidrag än att själva jobba. Vem kommer inte ihåg mannen som avslöjades på Liseberg med att inte alls vara förlamad och rullstolsbunden? Han och hans familj (som var anställda åt honom som assistenter) bluffade till sig miljoner ! När han väl blev satt i häkte så började han gå för egen maskin igen! Solidarisk va?

Medborgare X sa...

HumanLabRat!

Mannen som blev avslöjad på Liseberg hade också läkarintyg. Med detta kunde han och familjens under fem år kvittera ut runt fyra miljoner kronor i bidrag. Tycker du att det är en spottstyver?

Medborgare X sa...

HumanLabRat!

En enkel överslagsberäkning visar att Alexandra Johansson lyfter ungefär 350000 kr/år i bidrag! Genom att inte arbeta bidrar hon heller inte med nya skattepengar till välfärden. Hade hon jobbat med motsvarande inkomst så hade hon bidragit med 150000 kr/år i löneskatt och arbetaravgift. Nettokostnaden att hon går på bidrag istället för att jobba är alltså omkring en halv miljon kronor på per år! Om hon gör det från 25 år ålder till dess hon fyller 65 år så blir det 20 miljoner kronor i kostnader för samhället! Är det också en spottstyver?

HumanLabRat sa...

Medborgare X:
Du menar kaninmannen? Han torde vara ett ovanligt undantag. Dessutom så vet ju inte du om han faktiskt varit förlamad av sjukdom men sedan blivit bättre, det finns sådana tillstånd också. Är det så att läkarkåren är inkompetent (vilket de tyvärr i många fall är) så ska ju läkarna kritiseras för det och inte patienterna.

Vill du inte svara på frågorna jag ställde i denna tråd tidigare? Jag vill veta hur det kommer sig att man är för feta bidrag till personer som är så rika att de inte behöver pengarna och hur man samtidigt kan missunna en sjukling en liten spottstyver?

Jag vill också tillägga att whiplash-skada är ett oerhört smärtsamt och plågsamt tillstånd, jag har själv sett det på nära håll. Tillståndet förvärras kraftigt vid minsta lilla ansträngning. De flesta med sådan skada får medicinera kraftigt mot sina smärtor för att överhuvudtaget kunna stiga ur sängen.

HumanLabRat sa...

Medborgare X:
Kan du göra samma uträkning för vad en rikeman tjänar på de bidrag de får av Alliansen (skattesänkningarna). Räkna då hur mycket det kostar samhället under lika lång tid att göda en rikeman med skattesänkningar, ta t.ex. vad en läkare eller minister får i bidrag av samhället. Hur mycket blir inte det?!

Medborgare X sa...

HumanLabRat!

Vad är det för bidrag du talar om? Skattesänkningar innebär inga kostnader för samhället. Det är ju faktiskt pengar som från början tillhör de som betalat in dem.

Nils Dacke sa...

Word!

Fredde sa...

Jag brukar INTE hålla med dig i det du skriver men håller här med om andemeningen i ditt inlägg. Jag håller mig däremot utanför bedömning arbetsförmågan hos de personer som nämns. Kan tycka att det var ett osmakligt drag av S att använda en (i deras ögon) höginkomsttagare som frontnamn i deras kampanj. Summa summarum om "Lex Jörg" då, skulle förmodligen vara att med en vinst för oppositionen skulle han kanske få sina 25% från FK men skulle kanske break even med den höjda skatten oppositionen tycker att han som höginkomsttagare ska betala. Bara en fundering...

Men åter till andemeningen. Jag har gått från låginkomsttagare till medelinkomsttagare av egen maskin. Efter åratal utan sjukskrivning vart jag långtidssjukskriven (2 år) detta under alliansens styre. Det var knapert, men jag klarade mig genom att leva snålt (vilket man ofta gör när man är sjuk). Vart frisk men blev av med jobbet pga sjukskrivningen... (Så mycket för dom S-styrda "arbetstagarorganisationerna").

Lever snålt men klarar mig på a-kassan tills jag får ett nytt jobb om det så skall vara att bli låginkomsttagare igen. Det finns ingen i min omgivning som inte har jobb, tom ungdommarna har jobb trots avhopp från högre studier. Så det finns jobb om man bara är villig att spotta i nävarna.

Så som både sjukskriven och arbetslös under alliansens styre har jag hör och häpna klarat mig ändå. Man är NAIV om man tror att oppositionen kommer att gå tillbaka till dom gamla sjuk- och arbetslöshetsreglerna. Kommer inte att hända! Sossarna började skära i detta redan under GPs tid, dom är förmodligen bara glada att alliansen fått ta den största smällen.

Jag tror på ett parti som tror på människans egen kraft och egna ansvar. Skyddsnät ska finnas och användas men bara till de som verkligen behöver. Och jag är allvarligt talat inte säker på att 75% sjukskrivne överläkaren Jörg tillhör en av dom. Inte för att han förmodligen tjänar ganska bra, utan för att han ARBETAR hela 75%!!!

Fredde

Anna Blixt sa...

Jag tycker att bloggposten är tänkvärd. Hur kan man vara frisk nog att skaffa barn, skriva brev till media och leva tämligen aktiva liv, men samtidigt vara för sjuk för att ens ta t.ex. ett 30%-jobb om man kan få handikappstöd och anpassade uppgifter?

Jag håller med - fallet Linda låter som rädsla för att komma tillbaka i arbete. Det behöver inte ha med lathet att göra - efter 10 år som sjukskriven så är det säkerligen skrämmande och det förstår jag att det är - jag skulle vara rädd själv. Men det är en rädsla som man måste komma över och ge det en chans.

Det finns många rullstolsbundna som arbetar - hur vet vi att Linda inte kan om hon inte blir utredd och prövad mot arbetsmarknaden?

Ska vi ta hennes ord på att hon är för sjuk för att jobba och låta henne gå hemma med barnen, eller ska vi fråga henne vad hon skulle kunna göra och låta henne prova på några olika hjälpmedel och rehabiliteringsalternativ?

HumanLabRat sa...

Medborgare X:
Nej det är ett bidrag. Är pensioner som folk betalat in på under ett helt yrkesliv från sin lön att anse som bidrag så är skattsänkningar också ett bidrag!

Sjukförsäkringen är en försäkring och är inte något bidrag. Men det är ju det som Alliansen blandar ihop. Jag förstår varför du inte vill räkna ut rikemannens bidrag från staten för det skulle ju bli betydligt större summor än 20 miljoner över ett helt yrkesliv.

Du har fortfarande inte förklarat varför rikemännen ska få bidrag att stoppa i skattkistan medan sjuklingar inte ska få en liten spottstyver att leva för.

De som är lyckligt lottade i livet ska alltså bara de få leva ett värdigt liv? Medan de som är olyckligt lottade ska få leva på svältgränsen? Du menar alltså att man kan bestämma själv om man ska råka ut för en bilolycka eller ej? Du menar alltså att man helt kan styra sitt liv åt vilket håll man vill? Då menar du också att folk strävar efter att vara fattiga och sjuka i så fall, att det skulle vara deras eget val!

Fredde sa...

Jag förstår inte varför man är så förskräckt över att även höginkomsttagare har tjänat på skattereformen. Vilket är just en skattesänkning och inte ett bidrag. Skattesänkningen har även gynnat låg- och mellaninkomsttagare.

Vad folk verkar ha svårt att förstå är att pengar även måste "arbeta" och "röra" på sig i en samhällsekonomi. Om en låginkomsttagare får mer pengar över efter jobbskatteavdrag så kommer dessa pengar att indirekt (1a-2a eller kanske 3e led) börja arbeta för stadskassan så fort dom lämnar plånboken oavsett om det gäller en semesterresa, mer mat på bordet, mobiltelefon, fotvård eller varför inte en liten blygsam placering eller hjälp av RUT med storstädningen innan släkten kommer. Pengar börjar arbeta i systemet (så vida dom inte hamnar i madrassen).

Detta gäller förståss också för medel- och höginkomsttagare.

Så ett jobbskatteavdrag är inte en förlorad inkomst för stadskassan. Det är pengar satta i arbete för att i slutändan generera fler anställda på ica, resebyrån, städfirman... för att kunna möta den ökade försäljningen. den uppenbara följden av detta behöver jag inte skriva ut...

Sören sa...

Labbråttan! Enligt ditt resonemang tillhör alltså 100% av den lön jag arbetar ihop staten och det jag får behålla av den är att anse som ett bidrag? Du kan knappast ha ett jobb själv, du verkar inte veta vad det innebär att ha ett arbete och betala skatt! Jag tjänar måttligt, men den rödgrönröda sörjan kallar mig för EGOIST om de inte får förvalta min lön efter deras tycke! Du kallar mig förmodligen för en av de rika som uppbär bidrag.

Medborgare X sa...

Fredde!

Tack för att du delar med dig av dina egna erfarenheter. Att det kan vara knapert att vara sjukskriven eller arbetslös är det knappast någon som inte håller med om. Samtidigt har man, precis som du skriver, större möjligheter att leva lite snålare. Och om det inte vore mer knapert att vara sjukskriver eller arbetslös så finns det heller inga ekonomiska drivkrafter att gå tillbaka till arbetslivet.

Skyddsnätet finns där och med de förändringar som gjorts så börjar det också bli mer fokus på att hjälpa långtidssjukskrivna och långtidsarbetslösa till arbetslivet. Inklusive att hjälpa till med rehabilitering. Vilket i grunden är oerhört bra. Att minska utanförskapet och att öka sysselsättningen är en av de viktigaste politiska frågorna. Det är väsentligt för att kunna värna en god välfärd på lång sikt!

Medborgare X sa...

Anna!

Just det här med barn är oerhört väsentligt tycker jag. Om man klarar av att skaffa bar och att ta hand om barn så klarar man självklart även av att arbeta. Det finns mängder av jobb som är betydligt mindre ansträngande än att ta hand om små barn!

granntanten sa...

Snälla labbråttan vilka är de där förmögna männen vi göder?Pensionen du pratar om som inbetald under ett helt liv finns inte och i något särskilt fack - de är förbrukade, borta och var det lååångt innan Alliansens dagar. För att nuvarande pensionärer och kommande sådana skall få sina pengar gäller det att mycket folk arbetar nu och framgent - det är de som arbetar ihop pengarna till pensionerna. Oavsett vad du tror äter jag inte som moderat småbarn eller på grund av empatilöshet sätter ut cancersjuka mammor i kylan bara för att jag missunnar dem sjukpension . Jag ifrågasätter också att någon som har så svåra smärtor och är så invalidiserad orkar både knulla,föda barn och göra det gång p¨å gång.Whiplash gör ont det vet jag men det går att leva med det jag gör det. Dessutom missunnar jag inte någon en enda skärv,men jag efterlyser något som kallas egenansvar som verkar vara en bristvara - väldigt många sitter och väntar på att "samhället"skall ställa upp och ta hand om alla och allt. Samtidigt så skall det gnällas på de som får ihop tillvaron, de blir förmögna roffare som får allt enligt de enögda avundsamma betraktarna.

Tristan sa...

Labbråttan måste ha förbisett att skattesystemet är en form av institutionaliserad konfiskation genom statligt hot om tvång eller våld.

Medborgare X sa...

HumanLabRat!

Du har onekligen en tvistad syn på ekonomi och ägande. Du verkar tro att medborgarna är till för staten. De flesta anser nog att det är tvärtom! Att staten är till för medborgarna.

Vad gäller pensioner så måste jag göra dig besviken. Pension är inte, som Mona Sahlin säger, uppskjuten lön. Det såg Socialdemokraterna till att det inte blev när de röstade igenom ATP-systemet! Det finns inga sparade pensionspengar som ligger och väntar på att medborgarna ska gå i pension (förutom PPM-systemet!).

Istället bygger pensionsystemet på att den arbetande delen av medborgarna betalar in skatt och att en del av denna skatten går till de som är pensionärer! Pensionärerna är beroende av att de som är i arbetsför ålder arbetar och betalar in skatt för att det ska finnas några pengar till pensionen. Ju fler som arbetar och betalar in skatt, desto mer kan pensionärerna få i pension. Om det blir färre sysselsatta så minskar skatteintäkterna och då finns det också mindre pengar att betala ut i pension.

Och som sagt rikemän får inte bidrag om skatten sänks. De får behålla mer av sina egna pengar! Det gäller för alla när skatten sänks! Det är i grunden bra att medborgarna själva får behålla så stor del av sina egna pengar som möjligt.

Medborgare X sa...

Fredde!

Precis! Kunde inte ha beskrivit det bättre själv!

HumanLabRat sa...

Fredde:
Pengar som hamnar hos dem som redan har i överflöd kommer inte röra på sig i samhällsekonomin, de läggs på hög i skattkistan och sparas eftersom de rika inte behöver dem. Mer rörelse på pengarna blir det om de hamnar hos de som inte har så mycket, då kommer de garanterat att röra sig i systemet.

Sören:
Med ditt resonemang tillhör 100% av din lön tillhöra dig, och då ska du inte betala någon skatt alls i så fall. Men då ska du inte heller ha vare sig vård, skola till barnen eller äldreboende som gammal. men du menar väl antagligen att bara de som haft tur i livet ska ha detta och då blir det ju till att betala det själv.

granntanten:
Det finns olika grader av whiplash, och dessutom olika symtom beroende av vart i nacken skadan sitter. Så att jämföra sig själv rakt av med alla andra som har whiplash är lite okunnigt faktiskt.

Jag vidhåller att skattesänkningar är bidrag, och konstaterar samtidigt att jag fick igång er ordentligt! Kul! :D

Medborgare X sa...

Rasmus!

Du påstår i ett inlägg på din egen blogg att Medborgarperspektiv inte tillåter kommentarer, men där har du helt fel. Här är det fritt fram att skriva vad man tycker. Alla är välkomna att kommentera, men var och en får tar själva ansvar för vad de skriver. Inte heller finns här någon förhandskontroll innan kommentarerna publiceras, vilket du själv använder dig av. Du tillåter bara kommentarer som godkänts av dig.

Sedan ondgör du dig över en unken människosyn, men vem är det som har unken människosyn? De rödgröna ser ju inte ens medborgarna som individer som själva klarar av att ta ansvar för sina liv. Ni sitter på era höga tronar och klappar folk på huvudet.

Miljöpartiet är ju dessutom motståndare till tillväxt. Därmed är ni också motståndare till ökat välstånd. Och utan välstånd går det inte att utveckla välfärden. Välfärden finansieras nämligen av just ökat välstånd och ökad tillväxt! Med en rödgrön bidragspolitik kommer jobben bli färre och därmed kommer det finnas mindre och mindre skattepengar som kan finansiera välfärden. En rödgrön tillväxtfientlig och industrifientlig politik kommer på sikt leda till att Sverige halkar efter i välståndsligan och därmed även i välfärdsligan.

Vem vill egentligen leva i de grönas Sverige?

Razmatazuz sa...

Jag ber om ursäkt! Jag hade missat att det gick att kommentera... pinsamt och jag ställer mig i skamvrån. Du står dock fortfarande för en unken människosyn då du hävdar att alla icke arbetande människor är lata!

Razmatazuz sa...

Anledningen till att jag granskar kommentarer är att jag inte vill se rasistiskt trams på min sida. Jag erkänner som sagt mitt misstag, och slarvade rejält i min check-up! Med en rödgrön politik kommer jobben definitivt inte att bli färre. Vi i Mp är inte fientligt inställda till industri, men definitivt negativt inställda till den ohållbara form av tillverkningsindustri som finns idag. Jag personligen får lust att följa Magnus Ugglas exempel och lägga en pizza då jag hör snacket om den eviga ekonomiska tillväxten. Tror du verkligen att det är hållbart i längden att tillverka och förbruka på det sätt som vi gör? Välfärden finansieras INTE av ÖKAT välstånd och ökad tillväxt. Den finansieras av det välstånd som finns för tillfället. Dessutom är tillgångar och välstånd oerhört snett fördelade i vårt land och globalt. Är verkligen välstånd att bo i Saltsjöbaden och okynnesköra sin bensinslukande bil? Nej, du välkommen till den ekologiska verklighet som vi inom kort kommer känna av rejält om vi inte gör något åt tillväxthetsen och våldtäkten av jordklotet!

Razmatazuz sa...

Varken en röd eller grön politik klappar folk på huvudet, eller fråntar individen från det egna ansvaret. Däremot kräver inte en röd eller grön politik att varje människa skall se helheten eller fixa allting på egen hand. När det gäller miljöpolitiken måste staten, och internationella organ med mer övergripande ansvar hjälpa människor på traven för att kunna göra det som alla antagligen vill, nämligen att lämna över ett samhälle och en jord till kommande generationer som vi inte totalt har kört i botten!

HumanLabRat sa...

Välstånd och tillväxt? Allt handlar bara om plånboken för er va?

Bidrag till miljardärer är att kasta pengarna i sjön och de kommer inte röra på sig utan kommer ligga och dö på havets botten som döda fiskar. Dessa miljardärs-bidrag har Alliansen tydligen ingenting emot! Och kronprinsessan sponsrar ni gärna trots att både hon och hennes far har ett helt bankvalv fullt! Hur känns det att vara en av Alliansens bidragstagare Medborgare X?

Någon miljöpolitik har Alliansen inte heller så då blir det ju ännu mer som kommer dö av, inte bara fiskar och folk. Vem tänker på hundralappen extra i fickan varje månad när fiskar och växter är så förorenade eller rent av döda så de inte går att äta? Tro det eller ej Sören, men man kan inte äta pengar!

Anonym sa...

Generande och avslöjande för både Piratpartiet och Alliansen, det du skriver på din blogg.

Du attackerar två namngivna privatpersoner. Vämjeligt.

Vad heter du?

Du saknar uppenbarligen kunskap om vad en whiplash-skada medför.

Vidare uppvisar du en total brist på empati.
Kännetecknande även för båda de partier du förespråkar, får jag förmoda.

Anton Larson sa...

@Anonym (00:55)
Även om Medborgare X kan verka kallsinnig här, så förstår jag verkligen inte hur det skulle leda till slutsatsen att Piratpartiet skulle kännetecknas av brist på empati.
Mitt förslag är att du tar reda på vad Piratpartiet verkligen står för. Vem vet, du kanske borde rösta på dem (alldeles oavsett vad du anser om Alliansens politik).

Anonym sa...

Jag har en kusin som lider av whiplash skada. Det är inte att leka med. Innan var hon elithandbollsspelare men var tvungen att lägga detta åt sidan. Hon är i samma situation som denna tjejen.

Hon har också "knullat, varit gravid och fött barn" efter hon fick whiplashskadan om man skall använda bloggarens grova ordval.

Det känns provocerande att denna person beskriver sig som piratpartist och här finns källan till min tvekan att ställa min röst till Pps sida.

Jag önskar Pp lycka till men jag känner inget ideologiskt samröre med denna individ, men jag hoppas att Pp utvecklar sig så att de blir mer än just enfrågeparti.

Livet är långt, i bästa fall jobbar man drar in pengar till sig själv betalar skatt och lever ett långt liv med god hälsa.

Denna individ som skrivit denna bloggpost sätter ord som "rullstolsbunden" inom citationstecken som om denna tjejen inte har ett behov av en sådan tingest och bara sitter och simulerar sjukdom och låtsas vara sjuk.

Jag tycker det är bra att sådana här poster kommer fram för då kan man sprida denna posten till andra och så får de bestämma om de vill stå på samma sida som denna alliansvän och piratpartist (!).

Piratpartister får fundera på om de delar denna individs synsätt på människan. Personen bloggar tydligen i partiets namn och identifierar sig som piratpartist.

Sören sa...

Labbråttan, jag förmodar att du inte arbetar eftersom du inte kommenterade det.
Ja, det jag arbetar ihop är MINA pengar! Sedan tar staten skatt av dessa för att få samhället att fungera, men det är fortfarande MINA skattepengar de disponerar, av vilka jag, kanske, vid behov, kan få tillbaka lite.
Du anser att jag är en rik egoist för att jag vill disponera en större del av min inkomst själv? Jag kan tala om att sänkt skatt för mig ger mig mer pengar att omsätta i samhället, vilket kommer fler till glädje, det jag köper är någon annans jobb.
Men om de rödgrönröda vinner kanske jag kan sluta jobba, lägga mig på soffan, och vänta på att butlern ska komma o servera stekta sparvar rätt in i munnen på mig.

Anonym sa...

Svenska folket lever i den dumhetens dimma pga att maktetablissemanget (läs sossarna)i många år cementerade en rad myter och missuppfattningar som är till för att osynliggöra de delar av verkligheten som inte talar till deras fördel. Exvis skatterna och han här ovan som ser en skattesänkning som bidrag!!!! Om reglerna ändars från ett år till ett annat så att kommande år ska Kalle betala 3960:-(4000:- året innan) i skatt och Olle 29700:-(30000:- året innan) så har Olle inte fått 7.5 ggr mer än Olle i bidrag. Olle betalar fortfarande 7.5 ggr mer i skatt än Kalle.

Anonym sa...

"Olle inte fått 7.5 ggr mer än Kalle i bidrag" skulle det vara.

Medborgare X sa...

Rasmus!

Du borde nog läsa mitt inlägg en gång till och inte enbart fokusera på rubriken. Jag har inte hävdat att "alla icke arbetande människor är lata".

Om du verkligen läser artikeln och tar till dig vad som står kommer du att se att den handlar om att alla borde förväntas arbeta och bidra efter egen förmåga!

Bara för att man är sjuk så innebär inte det per automatik att man saknar arbetsförmåga! Det visar med all tydlighet både Linda Bjälmén och Alexandra Johansson. De har förmågan att föda barn, ta hand om barnen, engagera sig i samhällsdebatten och i övrigt ha ett aktivt liv. Då klara men i rimlighetens namn även av att arbeta och bidra till sin egen försörjning! Kanske klarar man de inte av alla jobb och heller inte att arbeta heltid, men det finns jobb som de definitivt borde klara av!

Även de som har nedsatt arbetsförmåga bör alltså förväntas kunna bidra till sin egen försörjning, istället för att som Socialdemokraterna tidigare gjort, skjutas bort från samhällsgemenskapen och in i det bidragsberoende utanförskapet!

Anonym sa...

Olle bidrar alltså 7.5 ggr mer för att täcka de offentliga utgifterna än Kalle. Dvs, det är precis tvärtemot vad du påstår, på mer än ett sätt. Olle har inte fått 7.5 ggr mer i bidrag detta år. Skattesänkningen är inget bidrag överhuvudtaget. Olle GER fortfarande 7.5 ggr mer i bidrag än Olle. Båda GER ett bidrag till att täcka de offentliga utgifterna. OLLE GER fortfarande 7.5 ggr mer än Kalle.

Anonym sa...

Och Kalle borde uppskatta Olle för det!

Medborgare X sa...

HumanLabRat!

Om det är någon som verkar bry sig om pengar i plånboken så är det väl du. Avundsjukan över vad andra har i plånboken verkar aldrig sina från din sida. Däremot verkar du inte vara beredd att själv arbeta och göra rätt för dig. Istället verkar du förvänta dig att andra ska försörja dig. Ungefär som kungen faktiskt!

För på den punkten håller jag ned dig. Det finns ingen anledning att ge miljonbidrag till kungahuset varje år. De borde kunna starta eget och försörja sig själva på den privata marknaden. Om någon vill köpa deras tjänster så får de begära offert av kungahuset och köpa deras tjänster på samma sätt som de gör av alla andra konsulter och underleverantörer. Mer om att sluta be bidrag till kungahuset kan du läsa här!

Medborgare X sa...

Anonym 00:55!

Jag skriver inte för någon annan än mig själv! Jag är inte medlem i något parti, vare sig Piratpartiet eller något av Allianspartierna!

Razmatazuz sa...

Återigen medborgare X: En unken människosyn har du! Inser du att Linda finns på riktigt? Inser du att Jörg Teichert finns på riktigt? Inser du att deras sjukdomar och skador finns på riktigt? Det är inte bara på TV eller i tidningar, det är riktiga människor du pratar om. Människor som skulle kunna vara du, eller din granne.
Visst kan man tycka att man ska arbeta efter förmåga, men man måste då förstå vad det innebär för vissa människor att överhuvudtaget ta sig till ett jobb. Att gå upp 1-2 timmar tidigare än andra för att åka lyft vid förflyttning till en rullstol, få hjälp med påklädning och andra bestyr, tajma in färdtjänsten som förhoppningsvis kommer på utsatt tid och allt detta för att jobba 3 -4 timmar om dagen som timvikarie på ett låtsasjobb som någon myndighet har hittat på (fingerat exempel, men fullt möjligt).

Jag har aldrig sagt att man saknar arbetsförmåga bara för att man är sjuk, och det har knappast någon socialdemokratisk regering eller någon annan regering heller för den delen hävdat. Det är läkare och patienter i samråd som skall besluta sådant, inte tjänstemän på försäkringskassan eller regeringar. Du skriver inte rakt ut att alla icke arbetande människor är lata, men det är tydligt att du känner agg mot alla de som du ser som samhällstärande och som är en belastning på det som du anser vara din plånbok.

Anonym sa...

Whatabout bluffen Late Daddy?
Medborgare X har inte bara en unken människosyn - han är dubbelmoralist också.

Anonym sa...

Jag ska försöka förklara varför det är vansinne att i det läge som är nu försöka få tillbaka människor med olika typer av krämpor till arbertlivet. Vi lever i en globaliserad värld för att företagen ska kunna konkurera krävs en hög produktivitet. När fler människor med krämpor likt kvinnan i exemplet blir nekade sjukskrivning är risken stor att de går tillbaka till sina arbetsplatser och den friska vikarie de haft under sjukskrivningstiden i stället blir arbetslös. Personen med krämpan som kommer tillbaka orkar bara produsera en bråkdel av det som vikarien tidigare produserade. Detta leder till att företaget kanske måste anställa en person till på halvtid för att få samma arbete utfört som tidigare. Vissterligen mycket bra för arbetslöshetsstatestiken men knappast för företagets konkurenskraft. Det är dags för er borgerliga sympatisörer att inse att sjukförsälringen är faktiskt inte bara till för den enskilda människan när man drabbas av nån typ av krämpa utan den är lika nödvändig för att företagen ska kunna konkurera med ökad produktivitet.

Jag brukar kalla mig själv för vänstervriden antifeminist med realistisk grundsyn. Man måste se helheten att i den situation vi har i dag med nästan en halv miljon arbetslösa är det faktiskt samhällsekonomiskt lönsammare att sjuka går sjukskrivna och att friska arbetar. Det vore skillnad om vi hade en situation med arbetskraftsbrist då är det verkligen vettigt att försöka få en person med ex wiplashskada att skola om sig och byta jobb till något som vederbörande orkar med trots värken och kanske framför allt utan att värken förvärras. Samma sak med invandring i det läga som är nu med hög arbetslöshjet måste vi begränsa invandringen, men vänder det hela och vi får arbetskraftsbrist måste gränserna öppnas igen.
Förutsättningen är att vi har riktiga jobb att erbjuda människor och inte en massa låtsasjobb som egentligen inte behövs utan skapas för att odla myten om det goda arbetet. Läste en väldigt tankvärd artikel på newsmill i går. Läs den och läs även min kommentar.http://www.newsmill.se/artikel/2010/09/04/inbyggt-d-dsdatum-p-kapitalvaror

Susanna Svensson

Anonym sa...

Jag kollade Lindas facebook. Finns en länk till den på flashback. Hon verkas leva vanligt svensson liv. Ingen rullstol där.

Sören sa...

Razmatazuz
Dra inte in Jörg Teichert i det här! Karln har 75% av en överläkarlön! Ändå ylar han om att han ska ha bidrag! Girig och egoistisk? JA!

Anonym sa...

X

Vad är det du vill ha sagt?

Skall inte sjuka/funktionshindrade ha rätt till sexliv?

Skall inte sjuka/funktionshindrade ha rätt att skaffa barn?

Skall inte sju/funktionshindrade ha rätt att gifta sig/leva samboliv?

Ditt inlägg får tankarna att gå till den gamla unkna steriliseringsdebatten.

Jag är övertygad om att ett samhälle där vi ser till individens behov och allas lika värde, oavsett om det gäller rättssäkerhet eller samhällets omsorger, gynnar alla i det långa loppet, även dig.

Jakobsson

Beelzebjörn sa...

@Essbeck:
Piratpartiet bedriver informationspolitik, inte fördelningspolitik. Enskilda pirater (som jag själv om t ex Reinfeldts vidriga sätt att fega om romerna nyligen) yttrar sig titt som tätt i andra frågor, men i riksdagen är det principprogrammet som gäller.

Jag ser inget problem med att pirater ger uttryck för åsikter utanför programmet, även om man förstås får tillämpa omdöme - särskilt om man kandiderar i valet.

Med det sagt tror jag inte Medborgareperspektiv är pirat, då ställningstagandet verkar vara 'Alliansen om hjärnan får välja'...

Kul, hur olika människors hjärnor fungerar ibland :)

En sista sak, till bloggaren:

"Medborgarperspektiv tar inget som helst juridiskt ansvar för andras kommentarer. Var och en ansvarar själv för vad de skriver samt hur de uttrycker sig!"

Jag tror att bl a tingsrätten i staden där jag bor är av annan åsikt, då en lokal politiker här har dömts för förtal pga vad en anonym kommentator sagt på hans blogg. Märkligt domslut, men det kan vara värt att ha i åtanke att rättsväsendet inte riktigt har förstått skillnaden mellan interaktiva media och gammelmedia.

HumanLabRat sa...

Medborgare X:
Avundsjuka? Jag lider inte det minsta av avundsjuka! Men du gör det uppenbarligen eftersom du inte ens kan unna en sjuk stackare en spottstyver. DET kallar jag för avundsjuka och missunsamhet! Och det är oerhört uppenbart att du aldrig varit sjuk själv och att du inte har någon som helst kunskap om vare sig whiplash eller andra typer av skador och sjukdomar. Dessutom lyser en grov oförmåga till empati genom.

Du tycker alltså att den som är sjuk och skadad inte ens ska få ha sex ibland? Och absolut inte få några barn! Med den logiken är det ju inte långt ifrån att man inför obligatorisk tvångssterilisering för alla som skadar sig i bilolycka eller blir sjuka på annat sätt.

Vad mig anbelangar kan jag säga att X hade du varit i mina kläder hade du inte funnits mer... Några mer personliga saker ser jag inte anledning att gå in på. Till skillnad från dig X så agerar inte jag ur ett egoistiskt perspektiv utan tänker på andra och har gott om empati. Jag kommer inte ha nytta av några långtida bidrag, så för mig kan det kvitta.

X om just dina pengar kanske rör sig i systemet, det beror ju på din totala inkomst. Men de flesta sattebidragen hamnar i de övergöddas fickor och de har inte nytta av pengarna utan sparar dem. Det är precis samma sak som att kasta pengarna i sjön och låta dem ligga på botten som döda fiskar.

Personligen tror jag X att du skulle behöva lite mer av det som du tycker Linda fått för mycket av och som du beskriver med fula ord...

Anonym sa...

@Beelzebjörn

Informationspolitiken är viktig men att ha en policy att vända sig till ena eller andra sidan i politiken och får gehör av en sida som har en fördelingspolitik som ser sjuka människor som fuskare då måste Pp ta ställning ifall de skall få igenom sin informationspolitik och samtidigt stödja en politik som har som politiskt tro att gemene man medvetet skor sig på andra människor och utnyttjar de gemensamma resurserna.

Jag talar om ett akilleshäl som Pp har att de bara har en politik inom vissa områden men helt har släppt andra områden i politiken som är som tomma fält.

Alla partier bör profilera sig men också stå på egna ben i andra politiska frågor. Jag ser inga sådana bitar i Pp vilket gör för mig att jag tvekar att välja Pp.

Läser sista raden i pricipprogrammet.

"För att kunna enas som rörelse tar vi inte ställning i andra politiska frågor som inte har samband med de principer vi här deklarerat. Vi förenar oss kring värnet om rätten till ett privatliv och kritiken av upphovsrätt och patent."

Om Pp kommer i en vågmästarsitation i framtiden så undrar jag vad som kommer att offras i den andra vågskålen om man får gehör för sina frågor.

HumanLabRat sa...

(skattebidragen) - skulle det vara

Lottaonline sa...

Jag håller med dig. Och du har ju inte hängt ut Bjälmén, mer än Aftonbladet redan gjort. Jag kan inte se problemet med, att arbetspröva individer efter en viss period?
Precis som du kanske uttrycker lite grovt, så är man ju omöjligen handlingsförlamad, när man kan skaffa eller ta hand om småbarn. Det om något är ju energikrävande. Det handlar ju inte om någons rätt att att skaffa barn, utan en jämförelse, med en individshandlingsförmåga och kapacitet. Finns den förmågan, så borde rimligen en förmåga finnas att arbeta.

Har någon varit sjukskriven under 10 år, så innebär det givetvis en skräck, att återgå eller kanske komma ut till arbetslivet. Dock inger ju den rädslan inget skäl för att andra ska behöva försörja henne.

Hon är ju bara 31 år och det finns ju en mängd arbeten, någon kan göra sittande, eller med viss smärta på halvtid eller mindre. Det i sig borde även vara mycket mer mentalthälsosamt, än att känna att man är samhället till last!

Det är ju inte brist på empati. Tvärtom en putt, för att hon ska få möjlighet till mer livskvalité. Hjälpa människor, att komma ut istället för att bli låst i ett livslångt och ovärdigt liv, ser jag som mer empati. Jag tycker mer synd om henne, om hon inte skulle komma ut i arbetslivet!

Beelzebjörn sa...

@Essbeck:
Jag ser inte det som en Akilleshäl utan som ärlighet. Vi har inte, och har aldrig haft ambitionen att styra Sverige. Vi finns för att lyfta frågor som inget annat parti driver - för även om flera partier nu yttrar sig om hur viktig integriteten är, har de andra frågor som kommer att prioriteras högre.
Vi kan inte driva en helhetspolitik, och då ska vi heller inte hävda att vi ska det.

Avvägningen du får göra är om du ser hotet från ökande övervakning och allt mer eroderad rättssäkerhet som underordnad de övriga partiernas hjärtefrågor.

Jag ser inte skillnaderna mellan blocken i arbetsmarknadsfrågor eller vårdfrågor som stora nog för att jag ska vilja sälja min frihet att kommunicera skyddat för att få ett par hundringar extra i plånboken.

En del fördelningsfrågor däremot brinner jag starkt för, och beklagar att jag inte med gott samvete kan rösta för ett parti som driver den politik jag vill se på de planen...

... Men med tanke på att internet och de nya medierna bara funnits en kort tid, och redan haft sådant genomslag, ser jag det som viktigare att bevara dem fria så att vi får bättre verktyg i framtiden att slåss för bättre vård, skola, omsorg och miljö.

Medborgare X sa...

Rasmus!

Det är verkligen ledsamt att läsa din syn på Jörg Teichert, Linda Bjälmén, Alexandra Johansson och andra i samma situation. Varför vill du inte hjälpa dem tillbaka i arbetslivet? Varför vill du inte ge rehabilitering till de som behöver det? Varför vill du inte att de ska få komma tillbaka i samhällsgemenskapen och få möjlighet att själva ta ansvar för sin försörjning efter egen förmåga? Varför vill du hålla de i utanförskap?

Medborgare X sa...

Anonym 10:30!

Vad är det för dubbelmoral du talar om?

Simply sa...

utifrån mitt eget perspektiv med värkproblematik och tidigare sjukskrivningar så anser jag dels att det ibland varit jobbigare att vara hemma med barnen än att arbeta(även om jag älskar mina tonåringar över allt annat).. samt dels att rollen som sjukskriven med diffusa värkproblem skapar en krympande liten värld.När denna lilla värld hotas av utredningar som kan leda till att individen måste ut i den verkliga världen kommer individen att bli rädd och skrika eller känna att alliansen just är de elaka som tvingar dem att rehabiliteras eller att vidga sina vyer en smula. Det handlar om att vidga trygghetszonen utanför hemmet och det kan tyckas skrämmande ,men i mitt fall har resan varit otroligt värd det:)
Det paradoxala i Lindas fall är att hon först menade att sjukskrivna skulle ha rätt till rehabilitering för att sedan hävda att alliansen gör fel som skapar just den rehabilitering som hon efterfrågat. Socialdemokratiska regeringen startade även de nedskärningar som vi ser inom sjukförsäkringssystemet..men även det tycks tappas bort i debatten. Jag kommer lägga min röst i förtid och jag kommer rösta på ett parti inom alliansen. Jag har varit sjukskriven och sjukpensionär och jag vill INTE tillbaka in i den fällan igen.

Medborgare X sa...

Jakobsson!

Självklart har sjuka/funktionshindrade rätt både till sexliv, att skaffa barn och att gifta sig/leva samboliv. Men om man orkar var gravid och orkar ta hand om barn så orkar man även arbeta. Då har man arbetsförmåga!

Medborgare X sa...

HumanLabRat!

En spottstyver? Sjukpenningen är under det första året 80% av (den sjukpenninggrundande) inkomsten, efter, därefter 75% under de därefter följande 550 dagarna. Rehabiliteringshjälp erhålls också. Är det detta som du kallar en spottstyver?

Varför vill du inte ta ansvar för att försörja dig själv efter egen förmåga?

Medborgare X sa...

Essbeck!

Det finns en och annan fuskare. Det visar om inte annat fallet med den förlamade rullstolsbundna mannen som blev avslöjad på Liseberg med att han faktiskt kunde gå!

Men att kalla Alliansens fördelingspolitik som att de ser sjuka människor som fuskare är lågt. Riktigt lågt! Det handlar om att bryta utanförskapet. Det handlar om att bryta med Socialdemokraternas tradition att fösa undan de som blivit långtidssjuka och göra de bidragsberoende. Det handlar om att hjälpa de som kan tillbaka till arbetslivet! Så att alla som kan får möjligheten att ta ansvar för sin försörjning efter sin egen förmåga.

Sören sa...

Labbråttan är hopplös, den anser fortfarande att den lön man får när man arbetar är att anse som bidrag!

Medborgare X sa...

Simply!

Tack för att du delar med dig av din egen erfarenhet. Jag tror det du skriver om att åter behöva vidga sin trygghetszon är en central del i varför de nya sjukförsäkringsreglerna möter motstånd hos vissa.

Det märks ju om inte annat på just Linda Bjälmén. Nu när Alliansen gör just det hon efterfrågade hos Göran Persson för sju år sedan så är hon inte längre intresserad av den lösningen. Efter tio år som sjukskriven så blir rehabiliteringen ett personligt hot mot hennes invanda vardag. Det kräver att hon går utanför sin trygghetszon, en trygghetszon som dessutom kanske har krympt för vart år som gått. Kvar återstår bara att få leva som hemmafru och ta hand om barnen, betalt med bidrag utan krav på motprestation.

Allt annat upplevs som ett hot och inte den möjlighet det egentligen är.

Lottaonline sa...

Mycket intressant, att du plötsligt väljer att radera en vänskaplig kommentar från mig!?

Dessutom använder du det jag skrev i den kommentaren i dina egna kommentarer.

Uppenbarligen jag tog totalt fel på din person!

Funderare sa...

Är det någon som ens tänkt tanken på var alla pengar tas ifrån för att täcka upp skattesänkningarna? En viss del täcks upp av ökad konsumtion men långt ifrån allt. Så alla insatta, var tar man pengarna ifrån? Var tar man pengarna ifrån till att stötta RUT och ROT? Inte fanns det på botten av skattkistan inte och dessutom var det kristider...de kanske hittade dem i skogen?

Och MX, jag har tidigare visat på att även regeringen vet om att det fina med rehabiliteringen inte fungerade. Visst, för några kanske men inte i det stora hela. Att Alliansen är så bra för att de har infört detta är samma som att de infört fred på jorden...det fungerar inte det är bara fina ord. Det sitter tusentals fuktionshindrade som inte vill annat än att arbeta. De behöver lite hjälp av en assistent för att klara det. Tyvärr har ju någon sparat in på assistanspengarna för att bekosta skattesänkningar så... Men de som tjänar på dessa besparingar verkar vara de som skriker högst också. Kräver att alla ska förtjäna sitt eget uppehälle vilket är omöjligt för att de inte får assistans som man sparat in på för att ha råd med skattesänkningar till de som kräver att alla ska förtjäna sitt eget upphälle vilket är om....

Man kan ju också fundera på varför vissa grupper inte ens nämns. Arbetslösa äldre, funktionshindrade och sjuka...totalt bortglömda grupper men de finns tusentals av dessa personer. Att det är viktigare att en 18 årig person som bor hemma ska ha hjälp in på arbetsmarknaden när en 40 årig person som dessutom har försörjningsplikt mot fler personer ska bli bortglömd. Man kan ju fundera på vem som har störst behov av en lön.

Att sedan hävda att sjukreformen handlar om att få tillbaka människor från utanförskapet...skit snack. De hundratal som återgått till arbete borde ställas mot att ökningen av socialbidrag 22 100 hushåll från 2008 till 2009. Att leva på socialbidrag betyder utanförskap för alla i familjen. Vad den totala ökningen av utanförskap blir... Visst, pengar sparas och vi vet ju var de har hamnat, men att hävda att det är för att minska på utanförskapet.....

Så att man skulle vara arbetsför för att man föder barn... Snacka om skev manssyn du har. Tanken har aldrig slagit dig att det finns en man också. Att denna man har tagit sitt ansvar. Det finns de som legat i koma och fött barn...undra vad de har för arbetsförmåga? Och undra om pappan även där bara sitter och tittar på?

Nä, ju mer jag läser av dig ju mer framgår det att du har en socialdemokratisk människosyn. Vi är så vana i detta land att inte bry oss om de svaga i samhället för att det är samhällets ansvar.

Medborgare X sa...

Lotta!

Jag har inte raderat ditt inlägg, men av någon anledning har det (tillsammans med Susanna Svenssons inlägg från kl. 11:09) hamnat i Bloggers nya skräppostfilter. Av vilken anledning vet jag inte? Men nu är skräpfiltret tömt och både ditt och Susannas inlägg är publicerade igen. Jag får leta i inställningarna och se om det går att stänga av skräppostfiltret.

Anonym sa...

Jag håller med om mycket du skriver X.
Vi behöver föra upp den ideologiska diskussionen om rätten till att bli försörjd på dagordningen.
Rätten att leva på annans slit och släp. Varför ska inte detta problematiseras? Ideligen finns det endast en problemformulering - det är så synd om dem som inte jobbar.

Självklart ska vi ha ett skydd för sjukdom och arbetslöshet - men det ska banne mig inte vara en permanent lösning som passiviserar individen.

Jag är ingalunda rik, tillhör den vanliga medelklassen med medelsnittad inkomst. Jag är också förälder och vet precis vad barnansvar innebär. Förutom att försörja min son och mig, måste jag måste försörja er andra som inte jobbar också.

Endast i Sverige har det blivit legio att inte ifrågasätta rätten att slippa göra rätt för sig.

Hur 17 blev det så.

/Y.

Anonym sa...

@Medborgare X

Att gömma sig bakom "guilt by association" resonemanget och titta på kaninmannen på Liseberg är att du ser personen och använder det som en sorts sanning för att bevisa att alla andra fuskar och utnyttjar systemet.

Du tittar på fuskaren och plötsligt skall alla som är sjuka bli misstänkta för att också vara sjuka. Du kör samma typ av retorik som Sd använder för att skuldbelägga gruppen invandrare.

Du tar ett exempel, precis som Sd tittar på personen. Sdaren säger titta på invandraren han begår brott. Du säker titta på den sjukförsäkrade han fuskar.

Du låter inte individer vara individer, du plockar ett exempel och detta blir någon form av norm för hela gruppen. Du lägger fram dina argument, dina åsikter som tydligen är att folk i allmänhet fuskar och utnyttjar systemet.

Titta gärna på Alliansen och deras förhållande till "utanförskap", alliansen är inte ens intresserad av att få ett officiell definision av begreppet utanförskap.

Det är viktigt att veta var utanförskap är definisionsmässigt för då kan man sätta upp mätbara mål för att minska utanförskapet.

Alliansen har inte varit intresserad av att definiera utanförskapet. När man inte är intresserad av att ens mäta utanförskapet då kan man inte heller se hur det ökar eller minskar på samma sätt som andra måttstockar så som sysslsatta och arbetslösa.

Kallar du det att vara intresserad från allianshåll att minska utanförskapet ?

Du tror att folk fuskar du använder några exempel för att katalycera din åsikt om detta.

Tydligen är du också expert på whiplashskador och kan bedöma att personen som har whiplash åker runt i "rullstol" som denna tjejen tydligen inte behöver enligt dig. Och så har denna kvinna tydligen mage att "knulla, varia gravid och föda barn".

Du vet tydligen någonting som som både Linda Bjälmén och hennes läkare missat. Att hon inte behöver sin rullstol. Ditt försvar är att du tittar på mannen som fejkade till sig bidrag "kaninmannen".

Din måttstock på att vara arbetsför är att om man kan "engagera sig politiskt och kan skriva brev till ministrar och media. Då borde man i rimlighetens namn även kunna jobba!"

Så kan man skriva brev så kan man tydligen också jobba enligt dig.

Enligt dig är hon "mest intresserad av att få lyfta bidrag och leva på skattebetalarnas bekostnad".

Hon vill inte jobba enligt dig.

Du säger dessa personer inte vill jobba. Att de medvetet vill leva och sko sig på andra.

Hur kan du veta så mycket om dessa personer att du skriva på dem så starka klisterlappar ?

Du pekar på dessa personer och säger att de fejkar.

Anonym sa...

Jag tror att alla inlägg som postas hamnar i ditt spamfilter flr den där koden som brukar ploppa upp när man postar ploppar inte upp längre. Nu gjorde det det men inte på inlägget som jag skrev alldeles nyss

Medborgare X sa...

Susanna!

Jag håller inte med om dina slutsatser. Visst är det sant att svenska företag utsätts för mer och mer konkurrens samt att det medför att det ställs högre krav på företagen och de anställda. Men jag anser inte att lösningen är att sortera ut de som ska få arbete och låta resten hamna i utanförskap. Istället anser jag att villkoren för företagen och de anställda ska förbättras så att fler arbeten skapas. Då skapas fler jobb och en större andel av medborgarna får jobb.

I slutändan måste alla medborgare få tak över huvudet och mat på borden, då är det bättre att fler är med och bidrar till det än att endast ett litet antal ska arbeta och resten leva på bidrag.

Medborgare X sa...

Funderare!

Ja, var tas pengarna till skattesänkningar, ROT-avdrag och RUT-avdrag? Finns det något träd som det växer pengar på i finansministerns trädgård? Väljer han sedan att dela ut dessa pengar till medborgarna?

Eller kan det vara så att det faktiskt är medborgarna egna pengar redan från början? Pengar som uppstått när företagen och de som arbetar producerar produkter och tjänster? Pengar som finns oavsett om en del av dessa betalas in till samhället i form av skatt. För samhället genererar inga nya pengar! Det gör bara arbete. Inte sofflocksliggande!

Varför vill inte du vara med och bidra till en bättre välfärd?

Medborgare X sa...

Essbeck!

Det finns som sagt de som fuskar. Varför blundar du för det? Det finns även de som de facto har arbetsförmåga eller som kan återfå arbetsförmåga med viss rehabiliteringshjälp. Varför blundar du för det? Alla har det inte, men många kan komma tillbaka till arbetslivet och återigen börja ta ansvar för sin egen försörjning efter egen förmåga.

Varför tycker du inte att alla ska vara med och bidra efter egen förmåga? Är det inte vänstern som brukar säga, "Av var och en efter förmåga! Åt var och en efter behov!"

Medborgare X sa...

Y!

Jag kan bara hålla med dig. Hur blev det så här? Och visst är det dags att föra upp den ideologiska diskussionen om rätten att bli försörjd av skattebetalarna. För att ett samhälle ska fungera på lång sikt måste det finnas en balans mellan rättigheter och skyldigheter. Självklart ska vi ha ett skydd för sjukdom och arbetslöshet, men det är viktigt att målsättningen ska vara att hjälpa de som kan tillbaka på arbetsmarknaden. Det är viktigt att det finns en underliggande förväntning att alla som kon ska ansvar för sin egen försörjning. Det brukar kallas för solidaritet.

Anonym sa...

Det viktigaste för att ett företag ska kunna växa är att det finns efterfrågan på företagets produkter. Det spelar ingen roll om arbetskraften är helt gratis finns det inte behov av utfört arbete pga för låg efterfrågan kommer inte företagen att anställa i varje fall. Att vi har hög arbetslöshet beror på flera orsaker 1. Fortfarande går allt för många människor arbetslösa eller sjukskrivna många arbetar även heltid trots att de är avlönade med låga bidrag och därmed inte har råd att efterfråga produkter i den utsträckning de annars skulle kunna göra. 2 Vi har sedan anpassningen under 90 -talet till eu reglerna varit tvingade att föra en politik som i första hand prioriterar inflationsbekämpning framför full sysselsättning en politik som i praktiken innebär att arbetslösheten inte får gå under 4% öppen +2% i arbetsmarknadspolitiska åtgärder. 3 Stora delar av arbetsmarknaden har blivit betydligt mer effektiviserad ta jordbruket ex en gård som det för 100 år sedan gick åt förutom bonden och hans familj Ytterligare ett tiotal personer i form av pigor och drängar + sässonganställda skördearbetare kan i dag en person sköta själv. För att komma till rätta med arbetrslösheten så att det är någon ide att slänga ut miljarder på att rehabilitera och omskola sjuka till arbetsmaknade måste vi få ett rejält nytänk. Återigen sätta arbetslöshetsbekämpning före inflationsbekämpning samt ta konsekvenserna av den effektivisering som varit inom de flesta näringar och inse att vi måste sänka arbetstiden. Men jag tror ändå att det kommer att bli mycket svårt för tidigare långtidssjukskrivna att hitta jobb även om de får en bra rehabilitering eftersom att svenska arbetsgivare har vant sig vid att kunna välja och vraka bland 100 tals och i bland 1000 tals friska arbetslösa när de söker folk. Ett ex en elektronikkedja etablerade sig i våras i min hemstad det hade varit över 5000 sökande dit.
Håll föresten tummarna för mig ska på anställningsintevju i morgon om jag inte missuppfattade han jag pratade med hade jag blivit utvald bland 20 talet andra som skulle få komma på intervu av drygt 400 sökande. Ingen garanti att jag får jobbet men ett steg på väg.

Susanna Svensson

Funderare sa...

Sofflocksliggare...men vad bra, då vet vi. Alla som inte har ett arbete är sofflocksliggare. Hur ser du på rehabiliteringen? Och hur är det med utanförskapet?

Typiskt socialdemokratiskt, inte mitt ansvar det får samhället ta hand om.....Kanske därför det är så lätt att kasta skit på vissa grupper, kanske därför det är så lätt att inte se att skattesänkningen bekostas av dessa grupper. Men vad gör det, att en psykiskt sjuk människa begår självmord bara du får mer pengar i plånboken.....att det bor barn på våra gator bara du har råd att konsumera mer.

Anton sa...

@Funderare

Ingen med röd eller grön kulör har någonsin gjort mycket åt psykiskt sjuka som är suicidbenägna eller barn som bor på våra gator.

Vilka barn är det föresten du beskriver.
Själv arbetar jag natt/utomhus ambulerande över ett stort län, och jag har inte sett några barn boendes på gatorna.

Utveckla gärna!

Funderare sa...

@Anton, om bostadslösa barnfamiljer kan du läsa om här:

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/fler-barnfamiljer-i-bidragsfallan_227077.svd

OCH

http://www.dn.se/sthlm/160-barnfamiljer-lever-som-hemlosa-1.859093

Sen finns även bloggen "Föreningen Stockholms hemlösa". Expressen (tror jag det var) hade en artikel om en man som i flera år varit utan fast adress och dessutom har sitt barn i perioder. Han berättar om hur de bodde i tält en hel sommar. Så ja, de finns, tyvärr.

Röd/Gröna...nä, inte min grej. Tyvärr så fanns de med psykiska sjukdomar och andra diagnoser som begått suicide pga de nya sjukreglerna...

Medborgare X sa...

Funderare!

Om man har arbetsförmåga men inte arbetar, utan istället förväntar sig att bli försörjd av skattebetalarna, så är man soffliggare, ja!. Vad är man annars?

Fler skulle dessutom återfå arbetsförmåga med rehabiliteringen, så det ser jag positivt på? Utanförskapet däremot är inte bra, därför är det bra att införa åtgärder för att bryta det.

Hur kan skattesänkningar bekostas av grupper som inte är nettoskattebetalare? Det är ju alla de som är nettoskattebetalare som ser till att det finns välfärd i samhället. Ju fler nettoskattebetalare desto bättre välfärd kan samhället erbjuda. Nettoskattebetalare kan man bara bli genom att arbeta och betala skatt. Men det är även positivt om fler som idag är helt bidragsberoende kommer tillbaka i arbetslivet efter egen förmåga och på så sätt börjar bidra med ytterligare skatt till samhället.

Självmord förekommer i hela samhället och i alla samhällsgrupper. Omkring 2000 om året om jag inte missminner mig. Det innebär att ungefär 0,2 person per 1000 innevånare tar sitt liv varje år. Att det då även förekommer att ett antal som är sjukskrivna, arbetslösa eller utförsäkrade också tar sitt liv är inte speciellt underligt. Det vore underligare, statistiskt sett, om de inte gjorde det.

Medborgare X sa...

Funderare!

Du glömde för övrigt att svara på min fråga. Varför vill inte du vara med och bidra till en bättre välfärd?

Funderare sa...

Varför förutsätter du att jag inte bidrar till samhället? För att jag har en annan åsikt än dig? Så fort jag har skrivit emot dig så kommer detta bla bla bla. Bevisa istället vad du själv gör för att bidra med. Att påstå att du gör det är inte något bevis, tyvärr.

Hur vet du hur många utav alla tusentals sjuka och arbetslösa är de som inte vill arbeta? Det verkar som att du antar att alla inte vill arbeta genom att du brukar omnämna alla dessa som en gemensam grupop parasiter och soffliggare.

Och du tror stenhårt på denna rehabilitering som regeringen själv vet blev lite fel. Det har visat sig att nästan alla återgick till sjukskrivning för att de var för sjuka och saknade arbetsförmåga. Men jag håller med dig, tanken var god.

Nu snackar jag inte om sparade pengar genom skatten utan alla utgifter som har sparats in på dessa grupper. Sparats in så att de idag inte har en chans att arbeta.

Jag hoppas precis som du att alla som kan jobba ska få ett arbete. Stärka självkänslan och kunna bidra till samhället och slippa bli kallad både det ena och det andra av trångsynta personer. Men det kanske borde finnas arbete till alla innan vi kräver att alla ska arbeta och först då kan vi se vilka som inte vill arbeta....

När det gäller självmorden så är det tragiskt att det händer. De fall jag pratar om är de där de begick självmord pga den nya sjukförsäkran. De kanske inte hade tagit denna drastiska utväg om det inte varit för sjukreformen och den allt hårdare synen många har på sjuka personer.

Men vad jag skriver spelar ingen roll för dig. Du är väl en av dem som skulle fortsätta binda den funktionshindrade mannen som suttit bunden i 25 år för det kostar förmycket att han ska få det drägligt.

Medborgare X sa...

Susanna!

Efterfrågan bland medborgarna ökar ju om man sänker löneskatterna, då får alla medborgare mer pengar kvar i plånboken. Dessutom består efterfrågan av långt mycket mer än de svenska medborgarna. Den består även av andra företag och organisationer i Sverige, men framför allt av resten av världen. Där finns enormt många fler människor än i lilla Sverige. Det är ju dessa företag som behöver konkurrenskraftiga villkor och stimulans att finns nya marknader. När dessa företag blir framgångsrika så växer de och anställer mer folk.

Inflationsbekämpningen är bra för alla svenska medborgare. Det finns inget positivt att ha en allt för hög inflation. Inflationsbekämpning står heller inte i direkt motsats till full sysselsättning.

Visst har vi fått en effektivare industri. Men det ger ju lägre priser på produkterna och därmed får konsumenterna pengar över att köpa andra produkter också. Dessa produkter måste också tillhandahållas av någon. Så effektiviseringen innebär inte bara att det blir färre anställda. Det öppnar också upp för nya företag som levereras helt andra produkter och tjänster.

Jag håller definitivt tummarna för dig, men sa du inte för ett tag sedan att du hade fått ett jobb?

Medborgare X sa...

Funderare!

Det bästa sättet att tillse att samhället långsiktigt kan tillhandahålla en god välfärd är att en större andel av de arbetsföra verkligen arbetar och tar ansvar för sin egen försörjning. Då blir det mer skatteintäkter till välfärden och mindre utgifter i form av bidrag och ersättningar. Blir sysselsättningsnivån för låg så kommer det inte finnas tillräckligt stora skatteintäkter för att finansiera välfärden. Då måste man skära ner på välfärden. Då måste man sänka pensioner, sjukersättningar, a-kassa och socialbidrag, samtidigt som det blir mindre resurser till sjukvården och skola.

Det var precis det som hände under 90-talskrisen. Då hade Sverige under ett drygt årtionde levt på lånade pengar. Skatteinkomsterna räckte inte till, vilket löstes med att låna pengar. Statsskulden rusade i höjden. Men till slut kom verkligheten i fatt. En grundläggande orsak till att Sverige hamnade i denna kris var att sysselsättningen i den privata sektorn hade sjunkit rejält och företagsklimatet hade försämrats. Detta ledde till att det inte kom in tillräckligt med skattepengar för att finansiera välfärden.

Om man verkligen vill säkra välfärden behöver alla arbetsföra bidra efter egen förmåga. Ju fler som arbetar och bidrar desto bättre. Därför är det viktigt att rätten till välfärd kopplas till skyldigheten att bidra efter egen förmåga!

Anonym sa...

medborgare X ska länka några intressanta artiklar och klipp så kanske även du förstår att verkligheten inte kan tolkas in i bara en ideologi utan att man måste vidga sina vyer.

Mycket intressant artikel som visat på nackdelarna med det glibala marknadsekonomiska systemet. http://www.newsmill.se/artikel/2010/09/04/inbyggt-d-dsdatum-p-kapitalvaror

Den här dokumentären ligger ute på tuben i sex delar jag länkar till del 1 resten hittar du lätt själv. Visar på början till slutet för sossarna dvs när de började föra en nyliberal politik. http://www.youtube.com/watch?v=Z95xH9Svq3k
http://svtplay.se/v/1392775/oka_klyftorna_for_att_sanka_arbetslosheten

Susanna Svensson

Anonym sa...

Oj va lätt det är att ha åsikter om hur bra dem som är sjukskrivna har det.
Önskar att ni alla hade fått prova på deras glamorösa liv i några veckor så skulle ni få uppleva hur det är att leva i lyx.

Funderare sa...

Gör ett nytt försök. I går fanns den länk här men nu är den borta.

http://fulldelaktighet.nu/

Mycket informativ för trångsynta personer...

Medborgare X sa...

Anonym 11:16!

Vem har talat om ett glamoröst liv? Nu lever ju inte vanliga arbetare ett glamoröst liv heller, så det är ett påstående utan värde. Dock lever man ett likartat liv som vanliga arbetar, utan att behöva ta ansvar för sin egen försörjning. Det förväntas de som arbetar ta ansvar för! Samtidigt som de tar ansvar för sin egen försörjning!

I ett solidariskt samhälle tar dock alla ansvar för sin egen försörjning efter egen förmåga. Från vänsterhåll brukar detta uttryckas som: "Av var och en efter förmåga! Åt var och en efter behov!"

Det man dock blundat för under lång tid är den första meningen. Den första meningen uttrycker en skyldighet och den andra en rättighet. Men i vänsterns Sverige så fokuseras enbart på rättigheter. Skyldigheterna ska "någon annan" ta hand om! Men om man verkligen vill uppnå ett solidariskt samhälle måste man tala om både rättigheterna och skyldigheterna!

Medborgare X sa...

Funderare!

Och vad tycker du att din länk bidrar med? Av det jag läste så hittade jag bara en massa uttryck för att få, men ingenting om att ge. Ett enormt fokus på rättigheter, men inget tal om att man också har skyldigheter. Ännu ett exempel på ett antal personer som förespråkar bidragspolitik, att bli försörjda av andra. Däremot ingenting om att själv ta ansvar för sin försörjning genom att arbeta efter egen förmåga och bidra till välfärden med skattepengar.

Funderare sa...

Och du läser som .... Alla som skriver där jobbar. Det jobbar och betalar skatt precis som du och jag. Skillnaden är att de ser en annan sida av samhället än vad du ser. De ser hur din sänkta skatt påverkar andra människor negativt.

De kommer med konkreta förslag för hur man ska få alla människor i arbete, inte bara fullt friska. Hur alla ska kunna själva ta ansvar för sin försörjning. Vilka förslag har du att komma med förutom att kasta skit? Du kan ju inte förutsätta att alla ska kunna nått för att du kan, speciellt när du inte kan allt.

Så MX, du kanske skulle ta och läsa liiite till innan du avfärdar någon som en soffliggare=)

brodeur sa...

Dåliga exempel. Det är väll inget konstigt med att en rulstolbunden är vad som tidigare kallades förtidspensionär. Alliansens övergripande policy gällande detta är bra men folk hamnar tyvärr i kläm pga klumpiga och talanglösa byråkrater som skall bokstavstolka regler. För mig är det betydligt viktigare att folk som är arbetsföra men inbillat sig något annat kommer ut än halta och lytta.

Skicka en kommentar

Medborgarperspektiv tar inget som helst juridiskt ansvar för andras kommentarer. Var och en ansvarar själv för vad de skriver samt hur de uttrycker sig!