01 oktober 2009

Försöker kultureliten inskränka debatten?

Medborgare! Göran Hägglund visste nog inte vilket råttbo han satte ner foten i när han för två veckor sedan utmanade Sveriges radikala vänsterelit i en debattartikel på DN, där han pekade på att det finns en växande klyfta mellan vanligt folk och etablissemanget. Hägglund stack ut hakan rejält när han påpekade att kulturvänsterns maktelit föraktar vanligt folk och att Svenssons liv länge sett som deras självklara objektet för hån och misstänksamhet. Den mängd med mothugg som Hägglund fick utstå från vänsterpolitiker, kulturjournalister och andra proffstyckare på vänsterkansten visar i sig att Hägglund träffat helt rätt i sin kritik. Om det verkligen inte hade funnits en kulturelit skulle Göran Hägglunds ord ha ekat tomt och ingen skulle ha reagerat på hans utspel då ingen skulle ha känt igen sig. Men med facit i hand kan man konstatera att det var många som kände igen sig och tog åt sig av hans kritik.

Just nu upprörs kultureliten av att regeringen vill strama upp villkoren för vilka kulturtidskrifter som ska få ekonomiskt stöd. Tanken från regeringen sida är att kulturbidrag ska gå till kultur snarare än till politisk agitation!

Detta har dock föranlett flera av kulturcheferna i gammelmedia att gemensamt skriva en artikel där de anklagar regeringen för att vilja inskränka debatten, i och med att de förutspår att tidskrifter som Bang och Expo kan komma att läggas ned om de inte längre får bidrag. Apelsineld påpekar dock att det snarare är sänkt skatt som är det största kulturbidraget och att varje riktig kulturvän borde stödja en politik som leder till lägre skatter. Med lägre skatter får nämligen medborgarna mer pengar över att spendera på kultur och tidskrifter. Dessutom får de då också mer tid över för att delta i både kulturdebatten och den politiska debatten!

Medborgarperspektiv undrar dock hur det egentligen står till med viljan till debatt hos kultureliten. Vad är anledningen till att Maria Schottenius och hennes medarbetare på DN Kultur censurerar bland kommentarerna till deras artiklar? Ann Helena Rudberg rapporterar att tre av hennes kommentarer till kulturchefernas gemensamma artikel har raderats. Hon konstaterar att dessa chefer i gammelmedia säger sig värnar om yttrandefriheten för kulturtidskrifter med statligt stöd, samtidigt som de själva friskt censurerar bort vanliga medborgares kommentarer!

Medborgarperspektiv kan bara konstatera att Göran Hägglund har rätt. Det finns onekligen en rejäl klyfta mellan kultureliten och vanligt folk!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Att Ann Helen Rudbergs kommentarer på DN inte publiceras, kan det ha något med hennes sätt att lägga fram sin sak? DN brukar väl tåla en hel del.

Anonym sa...

http://skyddsrummet2.blogspot.com/

Ann Helena Rudberg sa...

Anonym: Jo jag trodde som du att det gick att kommentera i DN och att denna tidning tålde en del, men uppenbarligen är det inte så. Jag tog inte kopia på mina första två kommentarer eftersom jag trodde att de skulle få stå kvar. Men den tredje tog jag kopia på:

Men nu blir jag lite putt. Detta är tredje gången jag försöker skriva en kommentar, men det blir hela tiden censurerad. Varför? Har jag inte yttrandefrihet på denna sida? Är jag en särskilt utpekad medborgare, som inte ska få kommentera. Våfför gör ni på detta viset? Alltså detta handlar väl om ytttrandefrihet. Jag skriver inte i en kulturtidskrift med statliga bidrag utan har en blogg, där jag uttrycker mina åskikter och dessutom i artiklar på Newsmill. Om just detta hierarkiska samhälle vi har, där vissa är finare än andra i kultursammanhang. Fö har jag jobbat omkring tio år med kulturmaterial på Dagens Nyheter. Dock inte med Maria Schottenius som chef. Hälsa Lasse Linder, Eva af Geijerstam, Betty Skawonius och Bertil Mollberger. Får nu detta stå kvar eller blir det censurerat?

Inte heller detta fick stå kvar utan togs bort efter ca fem minuter.

Då skrev jag en fjärde kommentar:

Nu har jag skrivit om detta på min blogg, att jag blev censurerad här. Och skickat en debattartikel om detta till Journalisten och frågat undertecknarna om de tycker att det är okej att jag inte får kommentera här. Undrar hur många minuter denna mitt fjärde försök till kommentar får stå kvar?

Och jag fick sedan ett mejl från Maria Schottenius, som tillrättavisande försökte ställa in mig i ledet:

Hej Ann Helena,

Tack för ditt inlägg, men jag inte riktigt med i dina tankegångar. Tycker du det är fel med denna mobilisering från tidskrifter och kultursidor?

vänl. Maria

På vilket jag svarade med vändande mejl:

Tack för att du svarar, men varför får jag inte kommentera artikeln? Detta var vad det handlade om. Nu har jag skrivit en fjärde kommentar. Får den stå kvar? Finns det yttrandefrihet också på kultursidorna? Annars blir jag verkligen förskräckt. Då tror jag att bara vissa är godkända att få säga nåt. Eller också att det beror på, att jag skrev negativt om dig och kulturgänget som alltid sitter hos SVT på onsdagar, både på min blogg och på Newsmill. Tål du inte kritik? Måste alla som har en annan åsikt tystas? Även om den uttrycks aldrig så milt i en liten kommentar under en artikel?

ha det gott och hälsa
Ann Helena Rudberg
bloggare, journalist och författare
har bland annat jobbat 18 år på DN

Så långt mejlväxlingen i går förmiddags. Jag har skickat allt till Qia Rindevall på Journalisten och bett henne sätta in detta under Debatt. Min fjärde kommentar fick dock stå kvar. Men alltså inte de tre första. Där gick taket. Och det krävdes alltså att jag skulle påpeka detta för chefen på kultur för att få kommentera. Högt i tak?

Medborgare X sa...

Ann Helena!

Det var ett lustigt mail du fick från Maria Schottenius! Hon och hennes kollegor har naturligtvis all rätt i världen att mobilisera sig och uttrycka att de tycker att regeringen gör fel som vill ta bort bidrag till ett antal "kulturtidskrifter".

Men får man inte uttrycka en motsatt mening på DN Kultur? Får inte läsarna tycka att regeringen gör helt rätt som tar bort bidragen till ett antal tidskrifter som snarare är politiska organ än kulturtidskrifter?

Hon förklarar ju inte alls varför de bedriver censur bland kommentarerna.

Skicka en kommentar

Medborgarperspektiv tar inget som helst juridiskt ansvar för andras kommentarer. Var och en ansvarar själv för vad de skriver samt hur de uttrycker sig!