tag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post5003942330813199795..comments2023-05-19T14:44:19.375+02:00Comments on Medborgarperspektiv: Kvinnor är djur, tycker inte du det?Medborgare Xhttp://www.blogger.com/profile/08404704596047869343noreply@blogger.comBlogger27125tag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-45300744623408543612010-03-05T15:58:53.382+01:002010-03-05T15:58:53.382+01:00Anonym:
Jag slog aldrig någon knut.
Jag försökte f...Anonym:<br />Jag slog aldrig någon knut.<br />Jag försökte få alla andra att fatta att jag inte hatade MA i allmänhet bara för att jag diskuterade en viss sak med henne. Eftersom alla missförstod hela tiden så var jag tvungen att vara väldigt tydlig.<br /><br />Nu har ju MA bekänt färg och visat sig vara en mycket obehaglig och oärlig person (raka motsatsen mot vad jag trodde innan). Visst har hon sagt mycket bar och gjort mycket bra, men med tanke på hennes ormaktiga kynne så tror jag att hon bara sagt och gjort det hon trott gagnat henne bäst. Nu var hon trött på den här hästen och ska vidare till en annan (hon försöker ju bli sams med både Engan och Wiegel i de två senaste posterna på sin blogg)profanum_vulgushttps://www.blogger.com/profile/01872888003747303835noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-33980698322452648942010-03-05T12:42:41.877+01:002010-03-05T12:42:41.877+01:00PV slog aldrig knut på sig själv, men försökte för...PV slog aldrig knut på sig själv, men försökte försvara blogginnehaverskan så långt som möjligt. Se hans egen blogg hur han till slut tacklade problemet.Tristanhttps://www.blogger.com/profile/09206228238924513301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-15995128523986099862010-03-04T20:53:27.010+01:002010-03-04T20:53:27.010+01:00Begriper någon varför EE och PV håller på att full...Begriper någon varför EE och PV håller på att fullständigt slå knut på sig själva på MAs blogg och inte vet dom hur mycket dom kan förnedra sig för att MA ska bli nöjd med dom. <br />Läs hennes blogg och förundras.<br />Fullständigt obegripligt!<br /><br />MA har ju fullständigt tappat all besinning och verkar ju närmast paranoid över att alla jagar henne. Det verkar inte finnas något hon inte missförstår.<br /> Hennes vapendragare verkar ha krympt till Ordningsvakten, Alexis och Lena och dom lägger ju ner nästan ett heltidsarbete på att skynda till hennes försvar så fort en kommentar trillar in. <br />Hoppas inte dom råkar säga något fel en dag! Alla andra verkar ha flytt fältet och det kan man ju förstå.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-22908650299576297202010-03-04T16:06:58.285+01:002010-03-04T16:06:58.285+01:00Samtidigt, Funderare, är det som utomstående väldi...Samtidigt, Funderare, är det som utomstående väldigt lätt att peka finger åt de drabbade, som naturligtvis är känslomässigt involverade. Det är bl.a. därför som jag själv anser att vårdnadstvister och därtill hörande konflikter inte bör omfatta människor som inte har med saken att göra.Tristanhttps://www.blogger.com/profile/09206228238924513301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-75400317792844109212010-03-04T10:55:59.362+01:002010-03-04T10:55:59.362+01:00När det gäller uttalandet om att mamman är sjuk oc...När det gäller uttalandet om att mamman är sjuk och behöver vård är lite dumt sagt. Som separerad förälder så bör man inte uttala sig negativt om den ena föräldern. PAS kan vi ju kalla det. Och det spelar ingen roll att vissa är psykisktsjuka, det är inte den ena förälderns jobb att skapa åsikter åt sina barn mot den andra föräldern genom sina egna åsikter. För barnen är det alltid mamma/pappa, oavsett ställd diagnos. <br /><br />Att vi sedan har en del nedärvda reaktioner kvar sedan tiden på stäppen är ju något som har forskats om och bevisats. Vi reagerar på vissa faror som vi i dagens samhälle inte skulle se som faror men förr skulle ha gjort det. Och att vi har en nedärvd modersinstinkt är väl inte konstigt, precis som vi har en fadersinstinkt.Funderarehttps://www.blogger.com/profile/03717521602369944926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-83698669990472149842010-03-01T20:51:01.775+01:002010-03-01T20:51:01.775+01:00Kvinnor är för övrigt hormonsprängda - ibland mer ...Kvinnor är för övrigt hormonsprängda - ibland mer än annars - äggkläckningsaggregat. :-)Tristanhttps://www.blogger.com/profile/09206228238924513301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-49406755054972058782010-03-01T20:35:36.290+01:002010-03-01T20:35:36.290+01:00Bra! Om vi faktiskt står över djuren eller inte ty...Bra! Om vi faktiskt står över djuren eller inte tycker jag är oväsentligt i sammanhanget. Att däremot använda djurs beteenden för att rättfärdiga diverse mänskliga (av samhället icke accepterade) beteenden innebär att man kan rättfärdiga i princip vad som helst. Det kan lika gärna vara ett motargument i frågan. Kul med Wachenfeldt-vinklingen!Matte Matikhttp://mattematiksblogg.blogspot.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-71809339426951427452010-03-01T19:42:31.960+01:002010-03-01T19:42:31.960+01:00Alexis
Jag pådyvlar MA inget annat än det hon själ...Alexis<br />Jag pådyvlar MA inget annat än det hon själv har gett utryck för. Du kanske själv ska läsa mer än sista inläggetAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-34144334123746617222010-03-01T19:28:52.510+01:002010-03-01T19:28:52.510+01:00anders!
Ja, vem vet? Kanske är det, som du säger...anders! <br /><br />Ja, vem vet? Kanske är det, som du säger, bara projiceringar av deras eget betende när representanterna för ROKS säger att män är djur :-)Medborgare Xhttps://www.blogger.com/profile/08404704596047869343noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-62099082774099801852010-03-01T19:23:13.541+01:002010-03-01T19:23:13.541+01:00narran!
Ja, det har du naturligtvis rätt i, men ...narran! <br /><br />Ja, det har du naturligtvis rätt i, men det handlar just om att acceptera. Den dag vi börjar acceptera och försvara kidnappning av barn eller våldtäkter eftersom det är en del av våra djuriska instinkter så befinner vi oss på ett starkt lutande plan. Ett lutande plan som snabbt kommer att ta oss bort från ett civiliserat rättssamhälle.Medborgare Xhttps://www.blogger.com/profile/08404704596047869343noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-24064386032766466952010-03-01T19:15:29.449+01:002010-03-01T19:15:29.449+01:00George,
Thank you very much for your comment. I’...George, <br /><br />Thank you very much for your comment. I’m happy to hear that I’ve been able to understand your view on this and to express it in a way that you find well in line with your thought. I have to apologize though, I just realised that I’ve misspelt your name during the last couple of day. I’ll correct that in this blog post right away…Medborgare Xhttps://www.blogger.com/profile/08404704596047869343noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-82217719040097070512010-03-01T18:20:44.735+01:002010-03-01T18:20:44.735+01:00MA har ju faktiskt rätt i att människor är djur, b...MA har ju faktiskt rätt i att människor är djur, både män och kvinnor, och att vi drivs av naturkrafter. Sedan finns det människor som är bättre eller sämre på att anpassa sig till civilisationens villkor. Men i grund och botten finns en självbevarelsedrift, egenintresse och även empatisk förmåga. Som jag själv uppfattar det kan även hundar empatisk förmåga. Jag tycker att vissa som slår sig för bröstet och tror sig vara för mer än ett djur lider av hybris. ;-)Tristanhttps://www.blogger.com/profile/09206228238924513301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-44689857418805339892010-03-01T17:04:19.900+01:002010-03-01T17:04:19.900+01:00Alltså allvarligt talat är det bara jag som tycker...Alltså allvarligt talat är det bara jag som tycker att MA skjuter sig själv i foten med sina svar?<br />---<br />Kristina sa... <br />När jag läser detta blir jag faktiskt besviken på dig Monica. Jag har läst din bok och sporadiskt följt dina bloggar. Men som kvinna och mamma blir jag besviken att höra att jag inte skulle kunna ta ansvar för vad jag gör utan styrs av någon form av biologiska naturkrafter. Det känns som en oerhört nedvärderande syn på mig som kvinna! Att jag inte ska förväntas kunna tänka redigt och ta ansvar för mina handlingar. Något sådant vill jag verkligen inte bli förknippad med!<br /><br /><br />Svar:<br />Kristina<br />Exakt VAD ger dig rätt att bli besviken på mig?<br />Faktiskt ingenting. <br />Jag har aldrig skrivit om dig. Jag är fullt medveten om att variationer existerar och att somliga mammor saknar de biologiska banden.<br />---<br />Så om man då inte tycker att det är ok att göra sådant som ALV gjort så saknar man de biologiska banden? Innebär detta att man är en sämre mamma, jag kan inte få det till något annat faktiskt.<br /><br />Jag vet att jag inte borde bry mig. Hon får segla i sin egen ankdamm. Men jag blir faktiskt upprörd när någon gör bort sig själv så totalt och inte inser det. <br /><br />Kanske beror det på min lägre intelligens eller bakslughet som Alexis anmärkte på tidigare.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-40203181037771569692010-03-01T16:33:41.363+01:002010-03-01T16:33:41.363+01:00Anonym 14.37:
MA har inte alls påstått att mammor ...Anonym 14.37:<br />MA har inte alls påstått att mammor generellt har starkare "naturliga" känslor för barnen än pappor. Tvärtom har hon förutsatt att pappor har generellt lika starka känslor som mammor i det fallet. Läs i hennes blogg innan du felaktigt försöker pådyvla henne något som inte finns.<br />/ AlexisAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-19610614046229111252010-03-01T16:11:46.867+01:002010-03-01T16:11:46.867+01:00Katter o hundar har olika kroppsspråk som kan göra...Katter o hundar har olika kroppsspråk som kan göra att de inte förstår varandra liksom andra djur.<br /><br />Om det noterades eller inte sa jag på MA blogg igår att ROKS mfl uttalanden som män är som djur ev rör sig om prjiceringar av eget betende.<br /><br />andersAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-44463317661970185812010-03-01T14:37:30.408+01:002010-03-01T14:37:30.408+01:00Det här pratet att en mamma har djupare och starka...Det här pratet att en mamma har djupare och starkare känslor för sitt barn än en pappa, vad är det för en förlegad människosyn egentligen? Som kvinna och mamma skäms jag när jag hör sådant, vi borde väl ha kommit längre och vet att det finns kärleksfulla pappor som älskar sina barn över allt och gör allt för sina barn och att det finns mammor som är precis tvärtom. Trots biologin. <br />Undrar om MA anser att hennes barnbarns mammor automatiskt är mer lämpade att ha ensam vårdnad om barnen (om mammorna av någon anledning önskar så vid en eventuell vårdnadstvist) ENBART på grund av biologin? Det bör hon ju tycka med det resonemanget hon har.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-7693944416341269532010-03-01T14:33:45.630+01:002010-03-01T14:33:45.630+01:00Vi kan ju ta Rödebyfallet som exempel. Jag säger i...Vi kan ju ta Rödebyfallet som exempel. Jag säger inte att pappan gjorde rätt som gick ut med hagelgevär, men jag kan ha förståelse för hans handlande. Grabbarna borde veta att om man pressar en person tillräckligt långt in i ett hörn så så kommer den mest timida person att explodera. Därför har jag lite svårt att tycka synd om pojkarna, eller föräldrarna som inte lärt dem konsekvenstänkande orsak-verkan.<br /><br />Jag kan inte säga att jag tolkat just den situationen som pappan gjorde, men om ens barns plågoandar skulle hota barnen till livet, på ett sådant sätt att man blev övertygad om att de menar allvar tror jag de flesta kan handla oöverlagt. Då tar nog lillhjärnan över. <br /><br />Sedan kan vi inte acceptera vad som helst i ett civiliserat samhälle. Om man inte kan hålla huvudet kallt får man snällt ta konsekvenserna av sina handlingar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-22364194354198764292010-03-01T14:08:37.647+01:002010-03-01T14:08:37.647+01:00Vem minns inte Kung Salomos visdom och kvinnorna s...Vem minns inte Kung Salomos visdom och kvinnorna som kämpade om samma barn?<br />För barnets bästa då och även nu.<br />Av det jag har läst om fallet Pesor/Valette så är min personliga uppfattning att Valette inte alls mår så bra psykiskt och att Pesor med pojkarna har haft ett helvete som vi inte ens kan föreställa oss genom åren som gått innan de flyttade till Australien. Att Valette gömt sitt sanna jag bakom en mask av timidhet och kärlek så länge ingen gått emot henne, och som förbyttes i hat och hämndbegär vid separationen. Att använda sig av sina egna söner för att skada maken är avskyvärt. Att låta pojkarna växa upp under sådana förhållanden vore rent katastrofalt. Visst behöver de sin mamma, men under ordnade förhållanden där inte modern för över sitt hat och andra vanföreställningar på dem. <br />Idag är det mycket svårt att få en person med psykisk instabilitet att tvingas söka vård/terapi mot dennes vilja. Men de kan åstadkomma väldigt mycket skada på sin omgivning genom sitt sätt att verka. De kan mycket väl säga/göra saker, ytterst välregisserat, som de vet att omgivningen vill höra/se, men bakom masken av normalitet växer sig den mörkare sidan allt starkare, närt av det egna hatet. Att de sedan till och från tappar detta lösansikte, famförallt inför den egna familjen eller ute i samhället när pressen blir för svår, gör att man kan se den riktiga personen i full frihet. <br />/SaraAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-11086849588663901982010-03-01T13:53:33.214+01:002010-03-01T13:53:33.214+01:00Narran pekar på en viktig sak. Det kan finnas hand...Narran pekar på en viktig sak. Det kan finnas handlingar som i extrema krissituationer grundar sig på en stark naturlig drift som inte är ett uttryck för ondska men som strider mot ett civiliserat samhälles rättsliga/etiska/moraliska normer. Ingen betraktar väl en människa som drabbats av att utföra en sådan gärning som ett "djur". Det civiliserade samhället löser oftast problemet med att "förklara" det hela med en psykiatrisk diagnos, alternativt med att det rörde sig om kall, beräknande ondska, då det inte kan acceptera en tredje grund för sådana sällsynt uppdykande atavistiska störningar i det gällande konceptet.<br /><br />/AlexisAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-6083422020986395242010-03-01T13:38:56.070+01:002010-03-01T13:38:56.070+01:00Som vanlig sätter du huvudet på spiken,medborgare ...Som vanlig sätter du huvudet på spiken,medborgare X.<br />Även jag kan känna mig som en tigrinna då något skulle hota mina barn,men gränsen för tigrinnan går vid att attackera andra. Vi kan inte gömma oss bakom biologin & instinkter kring debatter som denna.Det handlar om individens val och individens insikter kring handling och konsekvens.Simplyhttp://metrobloggen.se/simplyupyoursnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-94081049430205912010-03-01T12:47:16.872+01:002010-03-01T12:47:16.872+01:00Det är nog så att vi både är människor och djur. V...Det är nog så att vi både är människor och djur. Vissa företeleser som vi inte accepterar i ett modern samhälle ex våldtäkter och kidnappningar av barn i samband med vårdnadstviser beror faktiskt på att en del individer inte klarar av att kontrollera instinkter vi har som inte passar in i det moderna samhället.narranhttps://www.blogger.com/profile/14343821877323916357noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-51514620219098842042010-03-01T11:28:59.018+01:002010-03-01T11:28:59.018+01:00Klockren analys, började skriva en massa mer som k...Klockren analys, började skriva en massa mer som kommentar, men det fick bli ett eget inlägg om mina tankar. Tack för inspirationen.<br />http://trollan.wordpress.com/2010/03/01/homo-sapiens-tankande-manniska/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-41962316790400192352010-03-01T11:27:09.372+01:002010-03-01T11:27:09.372+01:00George Pesor,
Medborgare X,
Thank you for your ...George Pesor,<br /><br />Medborgare X, <br /><br />Thank you for your insight and wise comments.<br /><br />What you have said is exactly what I have thought, but I could not express in words.<br /><br />Once again, thanks for your "very wise imput and common sense approach"George Pesornoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-7113340451724811642010-03-01T11:11:56.444+01:002010-03-01T11:11:56.444+01:00Bra skrivet Medborgare X !
Briljant att vrida på ...Bra skrivet Medborgare X !<br /><br />Briljant att vrida på Ireen von Wachenfeldt's berömda ord 360 grader !<br /><br />Jag har funderat på om jag ska ta upp denna härdsmälta av MA, men jag tycker med ditt inlägg och Ingrid's om Klavertramp att det är nog nu.<br /><br />Jag vet ej om MA kommer att ändra uppfattning efter att §7 undersökningen och dom fallit i detta tragiska fall, men det är inget som vi kan påverka.<br />Åsikter finns alltid, sen om man baserar sin åsikt på en stadig grund av fakta är en annan femma.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7177783594680311118.post-83710321005557285132010-03-01T10:48:01.836+01:002010-03-01T10:48:01.836+01:00Medborgare X
Du är så bra och utrycker dig så rät...Medborgare X<br /><br />Du är så bra och utrycker dig så rätt.<br />Jag håller med dig till varje stavelse och jag kan inte förstå hur resonemanget går i Pesor fallet.<br /> <br />Det sägs ofta "hur dom stackars pojkarna mår i dag"? <br />Som om dom mår som dom gör idag på grund av pappan.<br />Självklart mår pojkarna pyton av allt som hänt, konstigt annars.<br />Men är det nån som tror att dom hade mått bättre om dom inte flyttat med pappan till Australien? Med fosterhemsplacering med besöksförbud för mamman och andra uppslitande upplevelser att behöva vara med om p.g.a mammans sjuka ideèr och fantasier.<br /><br />Sen begriper jag inte varför Monica Antonsson gör en Engan, alltså kritiserar något så hårt och samtidigt vägrar att sätta sig in i fakta. Precis som Engan gjorde om Mia historien genom att vägra läsa boken som gav bilden av vad som hänt men ändå kritiserade det mesta som kom fram och sa att det var fel. Men boken skulle hon inte läsa! <br />Monica gör samma sak nu. Hon hänvisar i och för sig till att hon inte kritiserar boken utan vad pappa Pesor sagt och behöver därför inte läsa boken. <br /><br />Men om hon läste boken kanske hon inte skulle tycka att det han sagt är så elakt eller konstigt eller att han sparkar på nån som ligger. <br />Hon skulle kanske förstå honom istället för att tycka att han är elak.<br /><br />Man ska ju inte glömma att det är mamman som står bakom att situationen är som den är idag (även om pappan skulle lämnat henne för en ny kvinna, vad det nu har med saken att göra?) och vad pojkarna beträffar mår dom nog mer, mycket mer dåligt av att mamman beter sig som hon gör och har gjort mot dom än av att pappan säger vad han tycker om det som hänt till media. Och att han sagt att mamman ska få vård istället för fängelse. Det hade väl varit hemskt om han sa tvärtom, eller?<br /> Jag förstår faktiskt inte det avskyvärda i något som pappan gjort av vad som kommit fram hitills.Anonymousnoreply@blogger.com